V pátek 10.června jsme se vypravili na vycházku do okolí Ivančic. V přírodovědě jsme se učili o ekosystému les, řeka, louka, pole.., tak jsme se šli podívat na vše prakticky přímo do přírody. Lákadlem nám byl strakapoud a liška (dřevěné sochy), o kterých toho většina žáků moc nevěděla, i když jsou celkem blízko. Cestou jsme si zopakovali učivo hned několika předmětů – z ČJ vzory slov, která byla inspirována tím, co jsme cestou viděli, či koho jsme potkali – rybář, stromy…, PŘ – druhy obilí, rostlin a stromů, různé ekosystémy, Tv – pobyt v přírodě, chůze v terénu, VL – významné body v krajině, světové strany, HV – u studánky….V podstatě jsme se celou dobu učili, nebo učivo opakovali a ani jsme o tom nevěděli.
U strakapouda nás čekalo ještě jedno překvapení – studánka s kamennou žábou, kde jsme okolí trošku vyčistili podle kantáty Otvírání studánek od Bohuslava Martinů, kde se zpívá, že jen dětské ruce mohou studánce pomoci. Po malém občerstvení jsme pokračovali dále na kopec Réna k odpočívadlu U lišky, kde jsme sehráli ve skupinách scénku z části pohádky nebo bajky, kterou jsme si vybrali, povozili jsme se lišce na ocásku, vyfotili se a pokračovali jsme kolem divadla dolů do parku, kde jsme se občerstvili, abychom vydrželi už posledních pár stovek metrů do školy. Počasí nám přálo, a tak jsme se příjemně naladěni rozcházeli před školou domů, ani nám nepřišlo, že máme v nohách téměř 10km.
V přírodovědě jsme se seznámili, jaká zvířata a rostliny žijí v okolí rybníka. Ekosystém rybník byl zdrojem naší inspirace v praktických činnostech, kde jsme si jednotlivě nebo ve dvojicích vytvořili vlastní rybník z papírové misky a dalších různých „netradičních“ materiálů (drátků, provázku, brček, plastelíny, špejlí, kamínků, písku, krepového papíru, listů, korkových špuntů apod.). Práce nás velice bavila a vůbec nevadilo, že jsme tvořením strávili 3 vyučovací hodiny, každý z nás chtěl mít přece ten nejhezčí a nejoriginálnější rybník.
V pátek 20.5. jsme jeli na dopravní výchovu do Oslavan. Domluvili jsme se, že tam pojedeme na kolech. Tak jsme jeli na kolech po cyklostezce až do Oslavan. Když jsme dojeli, čekal nás dopravní test a poté jízda podle předpisů a jízda zručnosti. V testu jsem měl nula chyb. Na konci jsem dostal průkaz cyklisty. Byl to skvělý výlet!
Vítek Ďatko
Dopravní výchova
Jeli jsme po cyklostezce na kole do Oslavan. Navštívili jsme v ZŠ dopravní hřiště. Nejdříve jsme se tam prošli, pak se psal test. Muselo se jezdit podle pravidel. Byl to super den.
Pavlík Haičman
Dopravní výchova Oslavany
Dne 20.5. jsme jeli na kole do Oslavan. Začalo to tak, že jsme měli sraz v 7.30hod. u školy. Je škoda, že nejel Dan a Honza, mohli si to také užít. Ale zpátky k tématu, všichni se seřadili po dvou, byly tam 2 maminky, jedna od Ivanky a druhá od Marka. Šli jsme kousek pěšky – ulicí Ostřihom. Potom jsme nasedli na kola a jeli jsme přes cyklostezku do Oslavan. Já a Vika jsme jely vedle sebe. Cestou mi Kačka Ž. řekla, že mám vyfouklé zadní kolo, tak jsme všichni zabrzdili a maminka od Ivanky to zkontrolovala a řekla, že na tom kole můžu jet dál. Tak jsme jeli dál. Nakonec jsme v pořádku dorazili do Oslavan. Na dopravním hřišti byla paní učitelka, se kterou jsme se setkali už na podzim. Ještě před testem jsme se prošli venku, abychom si vše zopakovali, potom jsme šli do školy a tam jsme napsali test. Pak jsme opět šli na dopravní hřiště a zkusili jsme jezdit a neporušovat u toho předpisy. Také jsme si vyzkoušeli jízdu zručnosti, ale moc nám to nešlo. (Pozn.pí.uč. To si nemyslím, žáci se velice snažili, byli šikovní a místní paní učitelky – pracovnice DDM Oslavany je velice chválily. Jako jedni z mála tříd, získali všichni řidičák pro cyklisty napoprvé. Všicni splnili max. počet trestných bodů do 5 a to stejné u dodržování předpisů při jízdě na dopravním hřišti při poslední hře.) Zpět do školy jsme jeli opět přes cyklostezku. Po příjezdu ke škole jsme šli na oběd nebo rovnou domů.
Greta Davtjanová
Připraveni k odjezdu.
A jsme tu!
Opakování pravidel před testem.
Jízda zručnosti -vykroužit modrou osmičku a nedotknout se čar
jízda zručnosti – přenášení kuželky
Jízda zručnosti – projet úzkou cestičkou.
Jízda zručnosti – ukázat směr a zároveň řídit jednou rukou.
Vyhodnocení hry.
Malá dešťová přeháňka.
Závěrečná hra.
Celkové vyhodnocení …
..každý získal průkaz cyklisty.
Začátek cyklostezky v Oslavanech.
Tak už jedeme zpět do Ivančic.
Krásné prostředí kolem řeky Oslavy.
Probírali jsme v PŘ ekosystém rybník, tak jsme se jeli podívat, jak vypadá stavidlo..
Poslední zastávka u rybníku.
Zopakovali jsme si zvířata a rostliny ekosystému rybník.
Děkujeme maminkám:o)
Závěrem bych chtěla poděkovat všem rodičům, kteří zajistili svým dětem plně funkční kolo a helmu a také dvěma ochotným maminkám, které nás celý den doprovázely a bez kterých by tato akce také nemohla proběhnout. Díky disciplinovanosti žáků a krásnému počasi (s malou přeháňkou) jsme si výlet na kolech užili všichni a bez úrazu.
Dne 25.4.2016 jsme jeli na výlet se třídou do Prahy. Sraz byl v 6.35hod. před školou. Jeli jsme autobusem asi tři hodiny. Když jsme dorazili, šli jsme na Petřínskou věž. Je tam 299 schodů. Výhled na Prahu byl nádherný, viděli jsme Pražský hrad, Karlův most a Zrcadlové bludiště, které jsme navštívili. V bludišti byla velká sranda, všichni se smáli. Potom jsme šli na Pražský hrad se podívat na výměnu stráží. Kolem Chrámu sv. Víta jsme šli do Zlaté uličky. Bylo tam vidět, jak to tam vypadalo dříve. Hned jak jsme vyšli ze Zlaté uličky, podívali jsme se do věže Daliborky. Byly tam různé mučící nástroje a klece na vězně. Potom jsme šli do Chrámu sv. Víta, bylo to tam moc veliké. Dále jsme přešli Karlův most, je na něm 30 soch a 16 oblouků a na druhé straně jsme navštívili Muzeum Karlova mostu. Bylo tam hodně zajímavých věcí, mohli jsme si vyzkoušet, jak těžce se pracovalo na stavbě Karlova mostu. Hned po muzeu jsme se připravovali na plavbu lodí. Plavba byla moc krásná, viděli jsme Karlův most zespodu. Loď se jmenovala Puškvorec. Šli jsme i na Václavské náměstí a pak na Staroměstské náměstí, viděli jsme tam v 17hodin Staroměstský orloj. Jak jsme se podívali na orloj, jeli jsme domů. Přijeli jsme ve 20.30hod. Bylo to moc hezké.
František Chlachula, 4.A
Praha
Jeli jsme se školou do Prahy (třídy 4.A a 4.B). Byla to krása. Nejprve jsme šli na Petřín. Cestou k rozhledně jsme minuli hvězdárnu. Pak jsme navštívili Zrcadlové bludiště a asi třikrát jsme narazil do zrcadla. Byli jsme u Pražského hradu na výměnu stráží. Pak jsme byli ve Chrámu sv. Víta, uvnitř to bylo obří. Nejvíce se mi líbila plavba lodí po Vltavě.
Daniel Vaňura, 4.A
Výlet do Prahy
Vstávali jsme brzy, abychom vše stihli. Jeli jsme 3hodiny, zastavili jsme u stadionu jménem Strahovský. Od stadionu jsme šli na Petřínskou rozhlednu, cestou jsme viděli hvězdárnu s nádhernou zahradou a vedle věže stálo Zrcadlové bludiště. Byly dvě skupiny, jedna šla na Petřínskou rozhlednu a druhá do Zrcadlového bludiště. Já jsem šla prvně do bludiště, kde jsem už jednou byla, tak jsem se neztratila. Pak jsme šli na Petřín, pod rozhlednou byla restaurace se bufetem a s obchodem se suvenýry. Petřín má 299 schodů a je postaven podle Eiffelovy věže. Byla zima, ale těch 299schodů nás pěkně zahřálo. Cestou nahoru jsme počítali lavičky a bylo jich tam pět. Pak jsme šli na Pražský hrad na výměnu stráží. Moc se mi líbilo, jak ti trubači troubili v oknech. Taky tam byla socha T. G. Masaryka, našeho prvního československého prezidenta. Pak jsme šli okolo Chrámu sv. Víta, který byl postaven v gotickém slohu. Obešli jsme ho, abychom jsme se dostali do Zlaté uličky, která byla nudná, ale na konci byla věž jménem Daliborka. Tato věž sloužila jako vězení. Bylo tam plno středověkých mučících nástrojů a představa, že bych tam byla, je otřesná. Pak jsme se vrátili do Chrámu sv. Víta a podívali jsme se dovnitř. Bylo to tam moc hezké a obrovské. Pak jsme šli na Karlův most, kde bylo několik stánků, kde tě mohli namalovat, a nebo stánky se šperky. Za Karlovým mostem a Staroměstskou bránou je Muzeum Karlova mostu. Tam nám paní průvodkyně řekla něco o Přemyslovcích, o Karlu IV., jeho manželkách a také Juditině mostu, který tam stál před Karlovým mostem. Po prohlídce jsme šli na loď. Jeli jsme po Vltavě „pražskými Benátkami“ a náš kapitán nám tam řekl nějaké zajímavosti o tom, co se na Vltavě dělo. Nejvtipnější byla „Fronta na maso“ (Stalinův pomník stávající do roku 1962 na Letné) a teď je tam obrovský metronom (kyvadlo). Také jsme viděli dva oblouky Juditina mostu. Na lodi jsme si trochu odpočinuli a pak jsme pokračovali na Václavské náměstí. Byl tam takový bufet, ve kterém měli nezdravé jídlo, ale za to moc dobré. Na náměstí jsme si udělali asi 3 fotky se sochou sv. Václava a Národním muzeem, ale všechny jsou rozmazané. Pak jsme šli na Staroměstské náměstí na orloj, ale na konci nezakokrhal kohout, ošidili nás! Teď už konečně jdeme do autobusu, všichni jsme uřícení a unavení. Nastoupili jsme do autobusu a jeli jsme domů. Výlet byl hezký.
Ivana Kulašová, 4.A
Exkurze do Prahy
V pondělí 25.dubna jsme jeli do Prahy. Viděli jsme tam Pražský hrad, orloj, Václavské náměstí, Národní divadlo, Chrám sv.Víta, Karlův most. Plavili jsme se lodí Puškvorec. Z Petřínské rozhledny jsme viděli celou Prahu. Moc se mi tam líbilo, jel bych tam znovu.
Marek Pokorný, 4.A
Praha
V pondělí jsme jeli 4.A s 4.B do Prahy. Měli jsme sraz v 6.35hod. a vyjeli jsme v 6.45hod. Dorazili jsme v 9.45hod. a vystoupili jsme na Strahovském stadionu. Jako první jsme byli na rozhledně Petřín, která připomíná Eiffelovu věž. Petřín je vysoký 65 m. Pak jsme se vyměnili s 4.B a přesunuli jsme se do Zrcadlového bludiště. Málem jsem narazila do zrcadla. Viděli jsme výměnu stráží, pak jsme šli okolo Chrámu sv. Víta kouknout na Zlatou uličku a Daliborku. A jako poslední jsme šli do Chrámu sv. Víta. Pak jsme sešli do Muzea Karlova mostu. Paní průvodkyně nám vyprávěla, co se tam dělo, a jak vznikl Karlův most. Jeli jsme lodí, která se jmenovala Puškvorec. A nakonec jsme se šli podívat na orloj. Viděli jsme ho, jak začal zvonit.
Kateřina Žaludová, 4.A
Výlet do Prahy
V pondělí 25.4. jsme jeli autobusem do Prahy. Zastavili jsme u Strahovského stadionu a šli jsme na Petřín. Nejdřív jsme šli na rozhlednu a pak do Zrcadlového bludiště. Přesunuli jsme se na Pražský hrad, kde ve 12 hodin byla výměna stráží. Pak jsme šli do Zlaté uličky a do věže Daliborky. Pak jsme se podívali do Chrámu sv. Víta, strop byl hodně vysoko a mozaiky byly hezké. Dále jsme navštívili ještě Karlův most a jeli jsme lodí. Pak jsme šli na Václavské náměstí a na Staroměstský orloj jsme se podívali v 17 hodin. Cesta byla dlouhá, ale dobrá. Výlet se mi hodně líbil, jel bych i znovu.
Jakub Svoboda, 4.A
Exkurze do Prahy
V pondělí 25.dubna jsme jeli do Prahy. Jako první jsme šli na rozhlednu Petřín. Vyšli jsme hodně schodů a nahoře byl krásný rozhled na Prahu. Pak jsme sešli a pokračovali jsme do Zrcadlového bludiště. Tam jsme naráželi do skel a na konci byla Síň smíchu. Potom jsme si dali chvíli rozchod, abychom si mohli něco koupit. Z Petřína jsme sešli dolů na Pražský hrad a tam jsme viděli výměnu stráží. Poté jsme šli do Zlaté uličky, tam jsme viděli domečky zvenku i zevnitř a na konci byla věž Daliborka. V ní byly klece a mučící nástroje. Pak jsme šli do Chrámu sv. Víta, tam byly oltáře a v oknech mozaiky. Dále jsme se prošli po Karlově mostě a na konci bylo Muzeum Karlova mostu, kde jsme se dověděli plno zajímavých informací o Karlově mostu, Karlu IV. a Juditině mostu. A už na loď! Na lodi nám dali nanuk (nebo perník) a pití a jeli jsme 45 minut po Vltavě. Viděli jsme z blízka Karlův most z boků a zdola. Po plavbě jsme šli na Václavské náměstí a tam jsme viděli z dálky Národní muzeum a na pátou hodinu odpoledne jsme se šli podívat na Pražský orloj, a pak už jsme šli do autobusu. Vrátili jsme se ve 20.30 hod. Moc jsem si to užil, bylo to hezké.
Matouš Drozd, 4.A
Praha
Dne 25.4. jsme jeli na exkurzi do Prahy. Nejvíce se mi líbila věž Daliborka, to je mučírna. Ty nástroje na mučení byly zajímavé. Nádherná byla taky Zlatá ulička, domy byly moc malé, ale přesto útulné. Byl tam starobylý nábytek, který se mi moc líbil. Moc mě zaujalo pohoštění na parníku. Také nám pan kapitán povídal o mostech a potopách. Vůbec jsem nevěděla o velké potopě v roce 2002. Povídání o Karlově a Juditině mostě bylo velmi zajímavé, protože má ráda toto téma. Praha se mi moc líbila a tenhle den byl moc krásný.
Denisa Voškerušová, 4.A
Výlet do Prahy
Dne 25.4.2016 jsme s naší třídou a s béčkem jeli na exkurzi do Prahy. Dorazili jsme tam v 9.45hod. Petřín: Petřínská rozhledna se mi líbila, šli tam skoro všichni, jen já a Viky ne. Zatím co tam spolužáci byli, tak jsme chvíli byly venku a dívali jsme se, jak tam lezou a pak jsme byly vevnitř. Zrcadlové bludiště: Po Petřínské rozhledně jsme se šli podívat na Zrcadlové bludiště. Prvně jsme byli v bludišti a pak jsme byli v Sále smíchu a tam jsme se s Luckou nasmály. Ještě nikdy jsem se tak nepobavila. Pražský hrad: Pražský hrad se mi líbil, byli jsme i vevnitř a tam to bylo ještě hezčí. Zlatá ulička: Ve Zlaté uličce mě to nebavilo, skoro nic tam nebylo. Karlův most: Karlův most má 16 oblouků a 30 soch. Říká se, že se Karel IV. po mostě neprošel a také se dožil 63 let. Staroměstské náměstí: Na staroměstském náměstí jsme se šli podívat na pražský orloj. Na konci tam měl i zakokrhat kohout, ale nezakokrhal. Plavba lodí: Plavba lodí mě asi bavila nejvíc. Mohli jsme si všichni vybrat, jestli Sprite nebo čaj a pak perník nebo ledňák. Já jsem si vybrala Sprite a ledňáka.
Nakonec jsme šli do autobusu, cestou jsme se zastavili na benzínce a tam jsem si koupila Snickers. A pak jsme dojeli ke škole, kde si nás rozebrali rodiče a šli jsme všichni domů.
Sice uběhlo jen pár dní z tohoto měsíce, ale už se nám předvedl pěkně „v barvách“. Ukázal nám letní teploty a krásné slunečné počasí, ale také prudké ochlazení se sněhem a deštěm. Ne nadarmo se říká, že v dubnu panuje aprílové počasí. Abychom byli připraveni a nic nás nezaskočilo, bylo by dobré mít s sebou vždy deštník nebo pláštěnku proti dešti na doplnění neuškodí holínky. Čtvrťáci zvolili raději vše…
Ve výtvarné výchově jsme vytvořili sebe pod deštníkem. Deštník jsme vyzdobili voskovkami a vodovkami, na plášť jsme použili kousek látky a na kaluž a déšť jsme použili fixy a vodu, holínky jsou dokreslené nebo vystřižené z papíru… Tak my jsme připraveni!
Na konci března po Velikonocích ve středu odpoledne po vyučování přišla naše paní uklízečka Boženka s nějakou paní do naší třídy 4.A a ukazovala jí třídu a vykládala o tom, jak co uklidit. Náhodou jsem byla ve třídě a opravovala sešity. Přišlo mi to divné, ale myslela jsem si, že bude za sebe mít náhradu, že nebude moci delší dobu pracovat. Tak mě hned napadlo: „Na jak dlouho?“ A odpověď Boženky byla: „Už na pořád.“ Tak mi to nedalo a zeptala se: „Proč?“ Boženka mi řekla, že si našla jinou práci a že už u nás ve škole nebude uklízet. Na jednu stranu mi to přišlo líto, ale na druhou stranu jsem jí to přála. Přišlo mi férové, říct to i dětem. Bohužel se to čtvrťáci dozvěděli v den jejího odchodu, takže neměli moc času na vymýšlení, ale shodli se na tom, že by bylo hezké něco paní uklízečce během přestávek vyrobit. Padaly různé nápady, nakonec jsme vybrali, že uděláme přáníčko, do kterého se všichni podepíšeme. Na přání zepředu Marcelka s Johankou nakreslili obrázek paní uklízečky, dále František vyrobil kostku z papíru, na kterou jsme jí napsali přání do budoucí práce a Ivanka vymyslela básničku, kterou sama napsala na tabuli. Všechny dárečky (včetně kytičky narcisek, kterou jsme paní uklízečce dali za paní učitelky z I. stupně) jsme dali k tabuli a přestěhovali jsme se na poslední hodinu do třídy 4.B, kam chodíme na vlastivědu. Asi v půlce hodiny se ozvalo zaklepání. Otevřely se dveře a v nich paní uklízečka. Přišla nám poděkovat:o)
Bohužel vše šlo tak rychle, že jsem dárečky nestihla vyfotit, ale druhý den ráno jsme se vyfotili na památku s básničkou na tabuli. (Vpravo nahoře si můžete všimnout slovíčka „Děkuji!“ To nám tam zanechala Naše paní uklízečka Boženka.)
Za žáky 4.A a paní učitelky z I.stupně Mgr. Eva Ruschková
V hodinách vlastivědy jsme se postupně seznámili se všemi kraji v České republice, abychom si o nich uchovali co nejvíce informací, vypracovali jsme ve skupinách (většinou dvojicích) plakát o kraji, který jsme poté i prezentovali před třídou. Museli jsme prokázat znalosti z několika předmětů, nestačily jen poznatky a znalosti z VL, které jsme získávali i z příručních map. Další mezipředmětové vztahy byly s předměty: PČ – lepení stříhání, VV – kompozice plakátu, ČJ – čtení s porozuměním, prezentace – srozumitelné vyjadřování, třídění důležitých informací (ve 4.A navíc práce s počítačem a tvoření otázek k prezentaci)… Důležitou roli hrála i spolupráce dvojic. K tvorbě a prezentaci plakátů měla každá třída odlišné zadání.
Žáci 4.B si doma vyhledali informace a obrázky v encyklopediích či na internetu. Zjistili: Jaké památky, zemědělství a průmysl se v kraji nachází, jaké řeky krajem protékají, jaké osobnosti z jejich kraje pocházejí… Dále museli zakreslit polohu svého kraje do slepé mapy ČR. Podklady si přinesli žáci do školy, z nich vytvořili plakát, který poté prezentovali před třídou. Společně vše s paní učitelkou zhodnotili.
Žáci 4.A si nejprve vybrali kraj, poté šli hledat zajímavosti na internetu v počítačové učebně (2 vyučovací hodiny), mohli si důležité informace uložit do souboru, který jim paní učitelka černobíle vytiskla (maximálně to byly 2 strany A4), vše pak rozstříhali a použili na výrobu plakátu. Samozřejmě to nestačilo, další informace si žáci opisovali z knížek či encyklopedií, někteří kreslili obrázky, někteří si sami z domu donesli barevně vytištěné obrázky, kterými plakát doplnili. Plakát musel obsahovat: Název kraje, krajské město, další 3 až 4 větší města v kraji, sousední kraje, znak kraje a zajímavosti z kraje. Nakonec bylo potřeba vymyslet 2 otázky k vlastní prezentaci.
Práce nás bavila a věnovali jsme jí několik hodin, což přineslo své ovoce. Vznikly krásné plakáty s mnoha důležitými a zajímavými informacemi. Snad nám alespoň díky tomutu projektu některé utkví v paměti.
4.B
4.B
4.B
4.B
4.B
4.B
4.B
4.B
4.A
4.A
4.A
4.A
4.A
4.A
4.A
4.A
4.A
4.A
Ve výtvarné výchově jsme malovali znaky krajů. Malá ukázka níže.
V úterý 15.března jsme se v rámci hodin tělesné výchovy vypravili na náměstí Palackého, kde je před kostelem postavena plocha na bruslení. Byli jsme plni očekávání. Jak se bude bruslit bez ledu?…
Rychle jsme se přezuli do svých bruslí, natáhli rukavice a čepice nebo helmy a vykročili na umělý povrch určený k bruslení. První kroky byly nejisté, ale po chvíli jsme se proháněli po umělém povrchu, jak zdatní bruslaři. Sice to neklouzalo tolik, jak na klasickém ledě, ale nám to nevadilo. Zahráli jsme si společně několik her např. Čáp ztratil čepičku, přikazovací honěnou a nakonec jsme si vytvořili slalom. Všichni jsme se po půlhodince bruslení vraceli do školy příjemně unavení a spokojení.
Začátkem února jsme doufali, že se zima ještě ozve a rybníky zamrznou a my vyrazíme na brusle, nebo se objeví vločky sněhu, které nám udělají radost tak, jako na začátku ledna…
Zima ale nepřišla, tak jsme si ji alespoň představili venku na rybníku…
Pracovali jsme ve skupinách po 4-5 žácích. Nejprve jsme si pomocí kružítka, a pak černé fixy nebo centropenu vyrobili sněhové vločky, které jsme umístili na barevný papír, na který spolužáci lepili natrhané kousky balicího papíru stříbrné a modré barvy. Ač to vypadalo, že to bude práce na dvě až tři vyučovací hodiny, bylo potřeba daleko více času. Téma žáky velice zaujalo, díky tomu se vydrželi soustředit a pracovat i o přestávkách, a tak vznikly originální práce. Každému může náš vytvořený rybník připomínat něco jiného. Někomu bude připadat pořádně zamrzlý, jinému bude připomínat ledové kry, do kterých nasněžilo.
Každopádně o zimě si už asi necháme jen zdát a budeme se těšit, že ta příští bude o něco lepší, než ta letošní…
Na konci měsíce ledna jsme si přečetli tuto báseň Miloše Kratochvíla v čítance, ukázali jsme si na glóbusu, kde leží různé světadíly a dostali jsme se i k tomu, že Země je součástí sluneční soustavy. A najednou měli žáci tolik různých otázek, které se vztahovali k vesmíru, že jsme se dohodli, že si uděláme projekt, kde se něco nového a zajímavého dozvíme a budeme se snažit na všechny dotazy odpovědět.
Každý se podíval doma po nějaké knížce o vesmíru, nebo hledal na internetu zajímavé informace, které se budou hodit. Pak jsme se ve škole věnovali hodinu domluvě. Žáci se rozdělili do skupin po 2 až 3 dětech a zvolili si téma např. Měsíc, Slunce, hvězdy, Černá díra, Voda, Kosmonauti… Ostatní skupiny navrhli otázky k vybranému tématu např. Zda je slanější voda v moři nebo v oceánu? Co se stane, když černá díra něco pozře? Jak chodí kosmonauti na WC? Byl člověk i na jiné planetě než na Měsíci? Jak se jmenoval první člověk, který letěl do vesmíru? Co se stane s hvězdami přes den? … To vše se snažily jednotlivé skupiny doma najít. Další den se totiž tvořil plakát ve škole a musel být za 2 vyučovací hodiny hotový, proto bylo nutné se předem dobře připravit.
Tato skupina se dokonce domluvila a sešla odpoledne u Denisky doma a připravili si část dvou plakátů, zatímco ostatní se pouštěli jen do jednoho plakátu:o).
Nakonec všechny skupiny vytvořily krásné plakáty, které pak další hodinu prezentovali před třídou a snažili se zodpovědět zvídavé dotazy spolužáků, které jim kamarádi zadali. Na většinu otázek se podařilo najít odpovědi, ale některé dotazy zůstaly nezodpovězené, nedaly se v knížkách najít, nebo byly pro nás ještě nesrozumitelné. Však až budeme starší, třeba porozumíme a najdeme víc. Žáky práce velice bavila až pohltila, hodně se toho dozvěděli a navíc výborně spolupracovali. Skupinové práce přispívají nejen k nabytí vědomostí, ale i k srozumitelnému vyjadřování, obhajování svých názorů a prezentaci získaných vědomostí před kolektivem.
Děkujeme rodičům, kteří pomohli vytisknout nejen obrázky, ale i texty. Žáky jsem musela velmi pochválit za jejich výkony. Těším se na další jejich projekty.
S vytvořenými plakáty se mohli seznámit i jejich spolužáci, kteří procházeli chodbou kolem naší třídy v podkroví.