Archiv autora: Jarmila Loudová

Veselá mysl – půl zdraví, 5.A

Udržet si dobrou náladu není mnohdy jednoduché. Dospělí i děti jsou vyčerpáváni každodenními povinnostmi. Když k tomu nastoupí sychravé podzimní počasí, je obtížnější udržet si dobrou náladu. My, rodáci z kraje Vladimíra Menšíka, bychom měli humorem a optimismem sršet každý den. Ale zamračené obličeje na ulicích toho nejsou dokladem. To, že smích pomáhá a dokonce i léčí, odborníci vědí již dávno. Výzkumy dokázaly, že smích posiluje imunitu a krevní oběh, zmírňuje negativní účinky stresu, zlepšuje činnost mozku, je i prevencí proti onemocněním srdce.

Abychom si význam dobré nálady vzali k srdci, namalovali jsme celou sérii veselých obličejů. Drobné hlavičky dětí a dospělých různých národností doprovázely dvě velké siluety kreslené tuší.

Výslednými pracemi jsme si ozdobili chodbu, která směřuje k naší třídě. Když je budeme mít neustále na očích, snad si dobrou náladu lépe udržíme.

Pokud si chcete udržet zdraví a mládí po dlouhou dobu, naučte se smát.

Mgr. Jarmila Loudová a žáci 5.A

Novinky ve výuce – tvorba „slovních mraků“, 4. A

Neustále inovuji. Je třeba děti k učení motivovat, podpořit jejich kreativitu. Možnosti, jež jsou nyní ve světě k dispozici, lze zařadit do hodin i v našich školách. Průběžně  využívám s dětmi mnoho různých programů. Střídáním aktivit se mi lépe daří podnítit zájem žáků o probírané učivo. Žáci  jsou vnímaví a rychle se všem novotám přizpůsobují.

Svědčí o tom obrázky vybraných slovních mraků, které vytvořili v závěru roku.  Jsou skvělým důkazem, jak lze získané vědomosti žáků propojit s dovednostmi užívání moderních technologií.

Vzdělání jde ruku v ruce s hrou, čímž je skvěle naplňován odkaz „UČITELE NÁRODŮ“ Jana Amose Komenského „ ŠKOLA HROU“.

                                                                                  Mgr. Jarmila Loudová

 

 Výlet 4. ročníků do Olomouce, 4.A

V letošním roce jsme překročili hranici Jihomoravského kraje a vydali jsme se do kraje Olomouckého – přímo do jeho centra, města Olomouce.

Nejprve jsme putovali po stopách historie. Navštívili jsme stěžejní památky tohoto města. Naše kroky směřovaly do centra města z náměstí Míru. Jedinečný soubor kašen, významné historické domy i kostely upoutaly pozornost nás všech. Skvělým zážitkem bylo nahlédnutí do sousoší  Nejsvětější Trojice. Je v celé Evropě ojedinělou památkou, patří na seznam UNESCO.

Prošli jsme kolem desítek stěžejních památek – kostelů a kaplí v různých slozích, seznámili jsme se s místními pověstmi, domy s domovními znameními ad. pamětihodnostmi.  Naši historickou pouť jsme zakončili v Katedrále svatého Václava. Katedrálou i kryptou nás provedl objednaný průvodce. Na všech místech i v průběhu cesty autobusem nám dělala podrobný výklad paní učitelka Loudová, která město velmi dobře zná a důkladně se na naši cestu připravila.

Pak jsme vyjeli vstříc poznávání zvířat z dalekých krajů. V ZOO na Svatém Kopečku jich bylo mnoho. Dělali jsme si průběžně kratší i delší pauzy na odpočinek a občerstvení. Mnozí odpočinkový čas strávili nákupem suvenýrů.

Jeden den je na podrobné poznání krás města a jeho okolí velmi krátký čas.

Spoustu zajímavých míst děti neviděly. Pevně věřím, že byly motivovány k tomu, aby se s rodinou na toto místo znovu během prázdnin vrátily.

Pokud jste město Olomouc doposud nenavštívili, neváhejte. Rozhodně stojí za zhlédnutí.

Za kolektiv žáků Mgr. Jarmila Loudová

 

DEN DĚTÍ, 4. A

Každý rok slavíme s žáky naší školy DEN DĚTÍ. 3. června kroky dětí nemířily do školních lavic.

Žáci 1. stupně se společně sešli v parku na Réně. Čekalo zde na ně 10 stanovišť, kde si postupně vyzkoušeli svou obratnost a všestrannost. Děti házely na cíl, skákaly do kruhů, proplétaly se pavučinou, procházely překážkovou dráhu. Na malou chvíli se staly detektivy, luštily šifru a hrály v terénu dokonce i pexeso.

Všichni dodržovali stanovený časový harmonogram. Na jednotlivých stanovištích na malé školáky čekali žáci 2. stupně.

Pohyb na čerstvém vzduchu, milá atmosféra umocnily společně strávené chvíle. Nebylo důležité zvítězit, ale absolvovat všechna stanoviště, užít si čas strávený mimo prostor školy v krásné přírodě.

Každý, kdo splnil  všech 10 úkolů, si odnášel kromě dobrého pocitu i sladkou odměnu.

Poděkování patří všem, kteří se na organizaci tohoto dne podíleli, zejména paní Mgr. Milaně Kafkové, která byla hlavní organizátorkou celé akce.

                                                                                                          Mgr. Jarmila Loudová

Skládankové učení – přírodověda trochu jinak, 4.A

V přírodovědě jsme aplikovali jednu z kooperativních metod, kdy se děti učily navzájem. Tématem naší hodiny byl živočich, se kterým se pravidelně všichni setkávají – žížala obecná. Žáci byli nejprve rozděleni do expertních skupin. Každá z nich studovala v určeném časovém limitu jen část textu k danému tématu. Poté se jednotliví žáci přesunuli zpět do svých domovských skupin a předávali si navzájem získané poznatky.

Tato metoda výuky umožnila dětem pochopit význam zaměření se na podstatné informace, nutnost číst s porozuměním textu. Společně získané informace zvládli všichni propojit. Prohloubili svou odpovědnost za učení druhých a společný výsledek skupiny – týmu.

Následně si paní učitelka ověřila osvojené znalosti v rámci třídy formou otázek. Byla příjemně překvapená, jak se skupinkám dětí dařilo.

V závěru hodiny “ožila“ tajemná hlína ve sklenici ve třídě. Po celou dobu  v ní byly spolu s námi ve výuce žížaly. Možnost ověřit si v praxi některé teoretické poznatky všichni uvítali. Žížaly vrátila následně paní učitelka zpět do přírody.

Mgr. Jarmila Loudová

Květinové mozaiky, 4.A

Školní rok se pomalu chýlí ke svému konci. Spolu s výrazným oteplením se naplno probudila i příroda. Ve výtvarné výchově jsme se v závěru roku pustili do detailní tvorby mozaiky. Všechny výkresy měly společné téma: KVĚTINY. Základem úspěchu byla trpělivost a vhodná volba kontrastních barev.

Žáci malovali vodovými barvami a zvládli to opravdu skvěle.

                                                                                                                              Mgr. Jarmila Loudová

Rozkvetlá louka, 4. A

To se nám to krásně kouká,

jak nám kvete pestře louka.

Ve výtvarné výchově jsme se pustili s chutí do plnění nového výtvarného námětu – rozkvetlé louky. Malovali jsme vodovými barvami. Nejprve jsme si připravili podklad. Následně jsme si detailně rozpracovali květy a motýly. Malovali jsme je mimo podkladový papír, abychom je mohli plasticky do podkladu naaranžovat.

Do uschlého pozadí jsme si dokreslili pomocí otisků traviny a listy rostlin. Na závěr jsme jednotlivé části propojili v jeden celek. Jak nám nyní „kvete“ naše chodba oživená našimi výkresy? Posuďte sami na fotografiích.

Pro lepší prožitek doplnila paní učitelka výsledné práce parfémem. Květy v přírodě přece také omamně voní. Tento vjem bohužel nelze virtuálně zprostředkovat.

                                                                                                              Mgr. Jarmila Loudová

DEN ZEMĚ na 1. stupni

Den Země se slaví u nás i ve světě 22. dubna. Přímo tento den jsme nemohli naší Zemi věnovat, protože připadl na Velikonoční pondělí. Hravé dopoledne věnované oslavě Dne Země bylo tedy naplánováno až na 29. dubna. Žáci 9. ročníků spolu s paní učitelkou Mgr. Milanou Kafkovou připravili pro žáky 1. stupně zajímavá stanoviště v terénu. Všichni jsme se těšili do parku na Réně.

Počasí si s námi bohužel pohrálo a z důvodu deště jsme museli zůstat v budově školy. Nedali jsme se odradit. Organizace byla o to náročnější. Paní učitelka Kafková si bravurně poradila. Využila třídy 1.stupně v přízemí včetně chodeb. Díky její kreativitě a spolupráci žáků z 8. tříd a 9. A se podařilo akci zachránit.

Na soutěžící čekalo 8 stanovišť. Plnili zde úkoly zaměřené nejen na ekologii a ochranu přírody a životního prostředí, ale také na znalosti z oblasti prvouky a přírodovědy. Děti využily kromě své chytrosti rovněž rychlost, přesnost, obratnost a postřeh.

Co žáci na jednotlivých stanovištích plnili?  Vyzkoušeli si VÝLOV RYBNÍKA na magnetické udičky. Zvítězil tým, jenž ryb ze sítě ulovil nejvíce. U disciplíny nazvané KUKAČČÍ HNÍZDO se házelo míčky na cíl do připravených plastových kbelíčků.

Nejvíce si žáci užili ZÁCHRANU OHROŽENÝCH DRUHŮ. Tato disciplína pro ně byla hodně náročná. Museli projít mezi důmyslně nataženými provázky bez jediného dotyku až k zástupcům zvířat na obrázcích, poté je mohli transportovat zpět ke svému týmu. Tím jim zachránili jejich život.

Na dalším stanovišti s názvem SLOŽ NÁZEV ODPADU žáci vybíhali pro kartičky s písmeny a luštili šifrovaná slova. Na chodbě v přízemí hledali malí školáci v rámci aktivity EKOSYSTÉMY rozmístěné kartičky s názvy živočichů. Zaznačili si je na připravené soutěžní listiny a následně je zařazovali do jednotlivých podnebných pásů. Vítězný tým zařadil v daném časovém limitu co nejvíce živočichů.

Nechyběla ani vědomostní stanoviště. Jedno bylo zaměřeno na třídění odpadu a vše co s touto problematikou souvisí. Druhé prověřilo všeobecné znalosti žáků o přírodě –zejména o rostlinách, houbách, živočiších.

Ve spojovací chodbě školy s jídelnou žáci překonávali ROZHÁZENÝ ODPAD v podobě rozsypaných plastových víček. Snažili se je uklidit a získat tak cenné body pro své družstvo.

Dopoledne uteklo jako voda. Úkoly všichni splnili. Měli jsme i dostatek času na svačinky a odpočinek mezi jednotlivými disciplínami.

Kdo zvítězil? Sami nad sebou všichni, jež se zúčastnili a udělali pro svůj tým maximum.  Výsledky se žáci dozvěděli až následujícího dne. Ale není důležité zvítězit. Odnesli jsme si mnoho nových poznatků, zážitků. Naučili jsme se naslouchat si a spolupracovat. Děkujeme paní Mgr. Milaně Kafkové, žákům 8.A, 8.C a  9.A i všem ostatním, kteří se na akci jakkoli podíleli.

Škoda jen, že neumíme poručit větru a dešti. Snad nám počasí bude přát alespoň v příštím roce.

Mgr. Jarmila Loudová

V soutěži MASTERCHEF JUNIOR Ivančice tým 4.A v rámci 4.-5. tříd zvítězil, gratulujeme

Ve středu 17. dubna se konala v jídelně školy soutěž MasterChef Junior Ivančice. Letošní ročník uspořádala třída 7.B  ze ZŠ Vladimíra Menšíka v rámci projektu 100 let společného stravování právě ve spolupráci se školní jídelnou.

V naší třídě předcházelo soutěži vlastní třídní kolo, které jsem pro děti připravila dle koncepce televizní soutěže, aby bylo spravedlivě rozhodnuto, kdo bude naši třídu reprezentovat.

V rámci soutěže 17.4. již naše děvčata musela zvládnout i teoretickou část – test ze znalostí o gastronomii, poznávání koření, příloh – ovoce a zeleniny podle chuti.

V praktické části dívky připravovaly jejich chutný sladký pokrm. Oproti třídnímu kolu vychytaly nedostatky a více se soustředily i na celkový vzhled. Tentokrát jejich pokrm lahodil oku i chuťovým pohárkům porotců.

Nervozita před soutěží byla veliká. Všichni touží po vítězství a není lehké překonat obavy z neúspěchu.

Zatímco za nás děvčata spolu s ostatními týmy bojovala, my jsme se učili ve třídě. Neustále jsme však byli v myšlenkách s nimi. Jakmile soutěž skončila a dívky dorazily zpět mezi nás, radovali jsme se spolu s nimi. Dali jsme jim prostor nám své zážitky důkladně vylíčit v hodině SLOHU.

Nejvíce jsme jim záviděli možnost setkat se s Janem Vorlem – úspěšným účastníkem soutěže MASTERCHEF. Jeho krátká přednáška spojená s ukázkou kuchyňských nožů a autogramiádou byla pro dívky velkým zpestřením.

Tým naší třídy v soutěži zvítězil. Dosáhl 370 bodů. Naše malé kuchařinky toto skóre postavilo na stupínky vítězů v kategorii 4. a 5. ročníků. Gratulujeme a blahopřejeme jim. Jsme na ně velmi hrdí.

Znovu bychom všichni rádi poděkovali organizátorům soutěže – všem, kteří se na akci podíleli. Z našeho pedagogického týmu srdečně děkujeme paní učitelce Mgr. Renatě Zimmermannové, která všechny soutěžící naší školy doprovázela.

Velké poděkování patří i rodičům našich dívek. Poskytli děvčatům potřebné suroviny – finanční podporu jejich kuchařského umění.

Na soutěži měly dívky méně porotců a strávníků, ale ve třídním kole musely nasytit a zaujmout 30 porotců – žáky, paní učitelky i pana ředitele.

Bez Vás, drazí rodiče, bychom to nedokázali. Jste úžasní a jsme si Vašich zásluh na našem úspěchu plně vědomi.

Ráda bych pochválila i všechny ostatní zúčastněné týmy. Obdivuji všechny soutěžící za jejich odvahu.

Mgr. Jarmila Loudová

Další fotografie naleznete pod tímto odkazem:

https://www.zsvm.cz/?p=84457

Autorem fotografií: Mgr. Renata Zimmermannová

Naše setkání s dravci, 4.A

V úterý 23. dubna  k nám zavítali zástupci společnosti s názvem SEIFEROS.  Zabývají se odchovem orlů a sov.

Žáci viděli zblízka desítky zástupců ptactva – např. dřemlíka tundrového, jestřába lesního, kalouse ušatého, krahujce obecného, krkavce velkého, kulíška nejmenšího, luňáka červeného, raroha velkého, sokola loveckého, sýčka obecného, sovu pálenou, sovici sněžnou, výra velkého, supa krahujového  ad. Výčet by byl dlouhý.

Důležité je, že byly všechny informace v podání organizátorů programu podány humorně. Sokolníci dokázali děti zaujmout.

Následně si žáky vyzkoušeli. Děti dostaly možnost ukázat, zda byly pozorné, co si zapamatovaly.

Mnozí  žáci získali za odměnu barevné fotografie a možnost stát se alespoň na chvíli asistenty sokolníků v rámci programu. Výra velkého si všichni zájemci také pohladili.

Celý program včetně letových ukázek nám velmi komplikovalo počasí. Silný vítr a velké ochlazení potrápilo nejen nás, nýbrž i dravce.

Přesto jsme si naše setkání s dravci patřičně užili.

Bližší informace o dravcích, které jsme zhlédli v rámci vystoupení, naleznete pod tímto odkazem:  http://seiferos.cz/

                                                                       Za žáky 4. A Mgr. Jarmila Loudová