Archiv autora: Jarmila Loudová

Jaro se vrací, 5. A

Postupně se připravujeme na návrat jara. V pracovních činnostech si průběžně chystáme drobné jarní dekorace.

Vytvořili jsme si malý věneček s květinami a přání s velikonoční tematikou.

I když se snažíme užívat rozličné materiály, všechny naše výrobky mají jeden společný cíl. Chceme potěšit naše nejbližší, obdarovat je vlastnoručně vyrobenými drobnostmi.

                                                                                               Mgr. Jarmila Loudová

Poznáváme prostředí okolí vod, 5.A

Ve výtvarné výchově se již několik hodin zaměřujeme na živočišnou říši. Tentokrát jsme směřovali do okolí vod. Malovali jsme větší zástupce ptactva – volavky, pelikány, plameňáky. Zvolili jsme si je k malbě díky nádherné paletě odstínů barev jejich těla. Používali jsme vodové barvy.

Snažili jsme se zachytit zástupce těchto ptáků v různých pozicích. Někteří se brodili ve vodě, jiní lovili svoji kořist pod hladinou. Ostatní se vznášeli ve vzduchu – byli na odletu, případně se snášeli k hladině vody.

Tito ptáci žijí ve skupinách, a tak jsme jich na jednom výkresu zachytili hned několik. Kdo volil pohled zblízka, zobrazil je větší. Drobní plameňáci byli ti, které jsme pozorovali zpovzdálí.

Každou prací se zdokonalujeme. I když se nám hned od počátku nedařilo, posunul nás tento nelehký úkol zase dál na naší cestě za poznáváním malby.

Mgr. Jarmila Loudová

 

Cesta za poznáním řecké keramiky, 5.A

V hodinách výtvarné výchovy jsme se snažili zachytit černofigurový styl. Byl charakteristický pro vrcholnou řeckou keramiku. Vznikl v Korintu. Rozvíjel se i v Athénách v rozmezí  7. – 5. st. př. n.l., ale užíval se ještě několik dalších století. Obrysy černých postav a obrazců se nejprve vyrývaly do usušené nádoby. Pak byly plošně vyplněny jemnější řídkou hlínou. K dekoraci sloužila opět hlína. Vypálila se, čímž se dosáhlo červené barvy.

Obdobný byl i červenofigurový styl. V rámci něho vznikla řada škol hrnčířů a malířů. Dekorace nádob se vyznačují jemností detailu i dokonalým rozvržením.

Nádoby této doby pro nás byly zajímavé nejen dekoracemi, nýbrž i svými tvary. Malba  vodovými barvami a následná kresba tuší pro nás nebyla snadná. O to více si dokážeme vážit mistrného umu umělců této doby.

Mgr. Jarmila Loudová

Project MY SCHOOL, 5.A

V hodinách anglického jazyka se v rámci jednotlivých lekcí věnujeme tematicky zaměřeným projektům.

Několik hodin jsme poznávali vzdělávací systém v anglicky mluvících zemích, srovnávali jsme ho s naší zemí. Učili jsme se názvy jednotlivých předmětů i další slovní zásobu související s tímto tématem.

Do písemné verze projektu jsme umístili náš rozvrh hodin. Nechyběly v něm odpovědi na základní otázky o našem vztahu ke škole: Které předměty máme  v oblibě? Jaké dny jsou pro nás ve škole oblíbené? Kolik dětí je v našich třídách? I na zodpovězení těchto otázek byl v projektu MY SCHOOL dostatek prostoru.

V rámci výsledné práce je důležité  i výtvarné zpracování projektu. Paleta nápadů dětí byla pestrá. Ve škole trávíme velkou část dne a v 5. ročníku je pro nás škola již nedílnou součástí života.

Na škodu nebyly ani drobné chybičky v gramatice, i chybami se učíme.

Mgr. Jarmila Loudová

STARÉ ŘECKÉ BÁJE OČIMA DĚTÍ, 5.A

Od počátku školního roku čteme na pokračování knihu STARÉ ŘECKÉ BÁJE A POVĚSTI od EDUARDA PETIŠKY.  Děti průběžně  zaznamenávají přečtené příběhy z knihy do záznamového archu. Je tvořen dílky PUZZLE.

Žáci pracují se zaujetím, zvýšila se jejich pozornost a porozumění přečtenému textu. ČTENÁŘSKÉ PUZZLE motivuje  i slabší čtenáři.

V hodinách výtvarné výchovy jsme si hrdiny starých řeckých bájí také nakreslili. Jako vzor nám sloužily ilustrace z různých vydání této knihy. Děti si mohly zvolit techniku zpracování.

Mgr. Jarmila Loudová

DEN OTEVŘENÝCH DVEŘÍ V 5.A

    

V sobotu 25. ledna 2020 se konal na naší škole DEN OTEVŘENÝCH DVEŘÍ. Téměř celý den si široká veřejnost mohla v naší třídě zkoušet online aplikované výukové aktivity na svých mobilních zařízeních i na hlasovacím zařízení SMART RESPONSE.

Třídu jsme měli vyzdobenou pracemi dětí. Radost pohledět! Z vystavených prací bylo znát, jak  jsme kreativní.

Všechny příchozí vítala u vstupu do třídy zpráva s úkolem ukrytým formou QR kódu. Každý úspěšný řešitel získal drobnou odměnu. Pro návštěvníky tu nechybělo občerstvení – zákusek a dva druhy bábovek. Pekla nejen paní učitelka. Jednu bábovku připravila sama žákyně naší třídy Nikolka.

Den otevřených dveří je každoročně plný vzpomínek a dojemných chvil. Ke zhlédnutí tu byla prezentace z našeho života. Zahrnovala všechny události, jež jsme doposud společně prožili. Paní učitelka ji pravidelně aktualizuje.

Všichni se snažíme společně strávené chvíle prožívat tak, aby vzpomínky na nás byly co nejkrásnější. O to jsme se maximálně snažili i v tento den.

Děkujeme všem, kteří do naší třídy zavítali, i za vzkazy návštěvníků do naší vlastní  pamětní knihy.

Mgr. Jarmila Loudová

Fotografie: Pavel Kyselák

DEN OTEVŘENÝCH DVEŘÍ – reklamní plakáty,5.A


Ve slohových hodinách děti průběžně pracovaly na návrzích plakátů, kterými by pozvaly širokou veřejnost na DEN OTEVŘENÝCH DVEŘÍ na naší škole. Tvořily ve skupinách. Ačkoli jejich plakáty nebyly použity jako oficiální reklama na tuto akci, byly velmi zdařilé. Většina dětí zvládla skvěle skloubit jazykovou a výtvarnou stránku reklamního plakátu.

DEN OTEVŘENÝCH DVEŘÍ je za námi, ještě dnes v nás doznívají zážitky z tohoto dne. Úspěšné návrhy zde byly vystaveny.

                                                                                                                            Mgr. Jarmila Loudová

Projekt škola – co nám dává učení a vystihuje naši školu, 5.A

 

V rozhovoru s panem ředitelem jsme se dozvěděli, že se název naší školy opakovaně měnil. Na současný název jsme patřičně hrdí. Paní učitelka ke každému počátečnímu písmenu utvořila přídavné jméno či slovní spojení, které naši školu vystihuje. K písmenu Y  bylo třeba čerpat z anglického jazyka.

Každý maloval jednotlivé dílky – písmena, květy a další ozdobné prvky. Paní učitelka připravila tabuli z papíru. Natřela ji tuší. Následně všechny prvky na několikametrový  plakát umístila a přilepila.

Jednalo se o mnoho hodin práce, ale škola si naše úsilí plně zaslouží. Podporuje nás v kreativitě a poskytuje nám vzdělání i prostor pro chvíle oddechu.

Následně jsme vytvořili další plakát. Je na něm moudrá myšlenka o učení. Umístili jsme ji na modrý poklad – symbolizuje oblohu plnou motýlů. Plakát zdobí i  květy. Plně vystihuje centrální text: Učení nám dává křídla.

V projektu škola nyní dále pokračujeme. Pracujeme na dalších velkých formátech plakátů. Co bude jejich obsahem? Nechte se překvapit.

Mgr. Jarmila Loudová

Cestička z květů, 5.A

Všichni jsme hraví a rádi skládáme PUZZLE. My jsme si malou skládanku vytvořili i ve výtvarné výchově.  V několika hodinách jsme kreslili výseče květů. Byly přesně odměřené, aby na sebe navazovaly a vytvořily vždy jeden velký květ.

Ty jsme pak spojili do větších celků. Plánujeme z nich utvořit celistvou výzdobu, která by zaujala každého návštěvníka natolik, aby se po jejich stopách vydal až k naší třídě.

Následujeme básníka Karla Václava Raise. Ve své básni psal o tom, jak se cestička vině a hezčí je, krásnější než všechny jiné.  Cestičku posázenou květy bychom chtěli mít po celé délce chodeb, ale na to nám síly nedostačují. Nemůžeme je umístit na dlažební kostky, rychle by se poničily. Visí tedy na stěnách, zdobí okolí naší třídy.

Mgr. Jarmila Loudová

 

Učíme se vést rozhovory – poděkování panu starostovi, panu řediteli, 5.A

 V hodinách slohu děti trénují nejen skládání různých slohových útvarů, ale velký důraz je kladen na komunikační dovednosti. Jedním z úkolů je vytvořit rozhovor. Koho se žáci rozhodli usadit do „křesla pro hosty“?

Nejprve jsem byla jejich cílem já – jejich třídní paní učitelka. Roli moderátorky převzala jedna z dívek ze třídy. Kladla postupně dotazy žáků, zatímco  další z děvčat se proměnilo v kameramanku  a natáčelo rozhovor na kameru. Ostatní žáci naslouchali odpovědím v rolích diváků.

Poté si měly děti zvolit jiné, pro ně významné osobnosti, se kterými by rády otevřeně  komunikovaly. Jednohlasně si všichni pro rozhovor zvolili pana ředitele naší školy  Mgr. Tomáše Chytku a starostu města Milana Bučka.

Chtěli jsme splnit veškeré náležitosti a zapojit opravdu všechny žáky. K seskupení otázek jsme užili  různé formy  – mobilní zařízení – interaktivní nástěnku i klasickou písemnou podobu.

Je třeba umět hosta také přivítat a patřičně se s ním rozloučit. Zájemci o roli moderátora a redaktora si připravili v písemné podobě úvodní i závěrečné slovo. Zvolili jsme si tři vhodné zástupce naší třídy. Opět byly aktivní dívky.  Postupně se v rámci dalších dvou rozhovorů vystřídaly.

Pan ředitel dětem poskytl rozhovor před Vánocemi v rámci vánoční besídky třídy. Souhlasil i s pořízením videozáznamu rozhovoru. Posloužil nám k přesnému zápisu odpovědí. To nám umožnilo uveřejnit i písemnou podobu části rozhovoru na webových stránkách naší školy. I ostatní školáci tak dostali možnost poznat blíže našeho současného pana ředitele.

Před Vánocemi jsme stihli shromáždit i dotazy pro pana starostu. Paní učitelka je přepsala do počítačové podoby a zaslala je panu starostovi spolu s pozváním do třídy 5. A během vánočních prázdnin. Ačkoli je pracovně velmi vytížený, obratem kladně odpověděl a čekalo nás báječné novoroční překvapení.

Pan starosta nás navštívil 7. ledna 2020,  tedy druhý školní den v novém roce. Strávil s námi téměř  celé 2 vyučovací hodiny. Předali jsme mu jako památku na tento den PAMĚTNÍ LIST. Poděkovali jsme mu zde i písemně za poskytnutý rozhovor a přiložili jsme k textu i počítačový otisk lidské ruky, do něhož jsme umístili jména všech žáků naší třídy ve školním roce 2019/2020.

Všichni účastníci našich rozhovorů byli trpěliví, ochotně a zcela otevřeně zodpověděli všechny naše dotazy. Mají naše velké poděkování. Umožnili nám přesvědčit se o tom, že ačkoli jsme ještě malými školáky, dokážeme se zapojit aktivně i do života a chodu celé školy    i města.

Všichni jsme byli pozváni na místní městský úřad. Už nyní se těšíme, že se s panem starostou v letošním školním roce ještě jednou shledáme.

      Mgr. Jarmila Loudová za žáky 5. A