Archiv autora: Jarmila Loudová

Rozkvetlá louka, 4. A

To se nám to krásně kouká,

jak nám kvete pestře louka.

Ve výtvarné výchově jsme se pustili s chutí do plnění nového výtvarného námětu – rozkvetlé louky. Malovali jsme vodovými barvami. Nejprve jsme si připravili podklad. Následně jsme si detailně rozpracovali květy a motýly. Malovali jsme je mimo podkladový papír, abychom je mohli plasticky do podkladu naaranžovat.

Do uschlého pozadí jsme si dokreslili pomocí otisků traviny a listy rostlin. Na závěr jsme jednotlivé části propojili v jeden celek. Jak nám nyní „kvete“ naše chodba oživená našimi výkresy? Posuďte sami na fotografiích.

Pro lepší prožitek doplnila paní učitelka výsledné práce parfémem. Květy v přírodě přece také omamně voní. Tento vjem bohužel nelze virtuálně zprostředkovat.

                                                                                                              Mgr. Jarmila Loudová

DEN ZEMĚ na 1. stupni

Den Země se slaví u nás i ve světě 22. dubna. Přímo tento den jsme nemohli naší Zemi věnovat, protože připadl na Velikonoční pondělí. Hravé dopoledne věnované oslavě Dne Země bylo tedy naplánováno až na 29. dubna. Žáci 9. ročníků spolu s paní učitelkou Mgr. Milanou Kafkovou připravili pro žáky 1. stupně zajímavá stanoviště v terénu. Všichni jsme se těšili do parku na Réně.

Počasí si s námi bohužel pohrálo a z důvodu deště jsme museli zůstat v budově školy. Nedali jsme se odradit. Organizace byla o to náročnější. Paní učitelka Kafková si bravurně poradila. Využila třídy 1.stupně v přízemí včetně chodeb. Díky její kreativitě a spolupráci žáků z 8. tříd a 9. A se podařilo akci zachránit.

Na soutěžící čekalo 8 stanovišť. Plnili zde úkoly zaměřené nejen na ekologii a ochranu přírody a životního prostředí, ale také na znalosti z oblasti prvouky a přírodovědy. Děti využily kromě své chytrosti rovněž rychlost, přesnost, obratnost a postřeh.

Co žáci na jednotlivých stanovištích plnili?  Vyzkoušeli si VÝLOV RYBNÍKA na magnetické udičky. Zvítězil tým, jenž ryb ze sítě ulovil nejvíce. U disciplíny nazvané KUKAČČÍ HNÍZDO se házelo míčky na cíl do připravených plastových kbelíčků.

Nejvíce si žáci užili ZÁCHRANU OHROŽENÝCH DRUHŮ. Tato disciplína pro ně byla hodně náročná. Museli projít mezi důmyslně nataženými provázky bez jediného dotyku až k zástupcům zvířat na obrázcích, poté je mohli transportovat zpět ke svému týmu. Tím jim zachránili jejich život.

Na dalším stanovišti s názvem SLOŽ NÁZEV ODPADU žáci vybíhali pro kartičky s písmeny a luštili šifrovaná slova. Na chodbě v přízemí hledali malí školáci v rámci aktivity EKOSYSTÉMY rozmístěné kartičky s názvy živočichů. Zaznačili si je na připravené soutěžní listiny a následně je zařazovali do jednotlivých podnebných pásů. Vítězný tým zařadil v daném časovém limitu co nejvíce živočichů.

Nechyběla ani vědomostní stanoviště. Jedno bylo zaměřeno na třídění odpadu a vše co s touto problematikou souvisí. Druhé prověřilo všeobecné znalosti žáků o přírodě –zejména o rostlinách, houbách, živočiších.

Ve spojovací chodbě školy s jídelnou žáci překonávali ROZHÁZENÝ ODPAD v podobě rozsypaných plastových víček. Snažili se je uklidit a získat tak cenné body pro své družstvo.

Dopoledne uteklo jako voda. Úkoly všichni splnili. Měli jsme i dostatek času na svačinky a odpočinek mezi jednotlivými disciplínami.

Kdo zvítězil? Sami nad sebou všichni, jež se zúčastnili a udělali pro svůj tým maximum.  Výsledky se žáci dozvěděli až následujícího dne. Ale není důležité zvítězit. Odnesli jsme si mnoho nových poznatků, zážitků. Naučili jsme se naslouchat si a spolupracovat. Děkujeme paní Mgr. Milaně Kafkové, žákům 8.A, 8.C a  9.A i všem ostatním, kteří se na akci jakkoli podíleli.

Škoda jen, že neumíme poručit větru a dešti. Snad nám počasí bude přát alespoň v příštím roce.

Mgr. Jarmila Loudová

V soutěži MASTERCHEF JUNIOR Ivančice tým 4.A v rámci 4.-5. tříd zvítězil, gratulujeme

Ve středu 17. dubna se konala v jídelně školy soutěž MasterChef Junior Ivančice. Letošní ročník uspořádala třída 7.B  ze ZŠ Vladimíra Menšíka v rámci projektu 100 let společného stravování právě ve spolupráci se školní jídelnou.

V naší třídě předcházelo soutěži vlastní třídní kolo, které jsem pro děti připravila dle koncepce televizní soutěže, aby bylo spravedlivě rozhodnuto, kdo bude naši třídu reprezentovat.

V rámci soutěže 17.4. již naše děvčata musela zvládnout i teoretickou část – test ze znalostí o gastronomii, poznávání koření, příloh – ovoce a zeleniny podle chuti.

V praktické části dívky připravovaly jejich chutný sladký pokrm. Oproti třídnímu kolu vychytaly nedostatky a více se soustředily i na celkový vzhled. Tentokrát jejich pokrm lahodil oku i chuťovým pohárkům porotců.

Nervozita před soutěží byla veliká. Všichni touží po vítězství a není lehké překonat obavy z neúspěchu.

Zatímco za nás děvčata spolu s ostatními týmy bojovala, my jsme se učili ve třídě. Neustále jsme však byli v myšlenkách s nimi. Jakmile soutěž skončila a dívky dorazily zpět mezi nás, radovali jsme se spolu s nimi. Dali jsme jim prostor nám své zážitky důkladně vylíčit v hodině SLOHU.

Nejvíce jsme jim záviděli možnost setkat se s Janem Vorlem – úspěšným účastníkem soutěže MASTERCHEF. Jeho krátká přednáška spojená s ukázkou kuchyňských nožů a autogramiádou byla pro dívky velkým zpestřením.

Tým naší třídy v soutěži zvítězil. Dosáhl 370 bodů. Naše malé kuchařinky toto skóre postavilo na stupínky vítězů v kategorii 4. a 5. ročníků. Gratulujeme a blahopřejeme jim. Jsme na ně velmi hrdí.

Znovu bychom všichni rádi poděkovali organizátorům soutěže – všem, kteří se na akci podíleli. Z našeho pedagogického týmu srdečně děkujeme paní učitelce Mgr. Renatě Zimmermannové, která všechny soutěžící naší školy doprovázela.

Velké poděkování patří i rodičům našich dívek. Poskytli děvčatům potřebné suroviny – finanční podporu jejich kuchařského umění.

Na soutěži měly dívky méně porotců a strávníků, ale ve třídním kole musely nasytit a zaujmout 30 porotců – žáky, paní učitelky i pana ředitele.

Bez Vás, drazí rodiče, bychom to nedokázali. Jste úžasní a jsme si Vašich zásluh na našem úspěchu plně vědomi.

Ráda bych pochválila i všechny ostatní zúčastněné týmy. Obdivuji všechny soutěžící za jejich odvahu.

Mgr. Jarmila Loudová

Další fotografie naleznete pod tímto odkazem:

https://www.zsvm.cz/?p=84457

Autorem fotografií: Mgr. Renata Zimmermannová

Naše setkání s dravci, 4.A

V úterý 23. dubna  k nám zavítali zástupci společnosti s názvem SEIFEROS.  Zabývají se odchovem orlů a sov.

Žáci viděli zblízka desítky zástupců ptactva – např. dřemlíka tundrového, jestřába lesního, kalouse ušatého, krahujce obecného, krkavce velkého, kulíška nejmenšího, luňáka červeného, raroha velkého, sokola loveckého, sýčka obecného, sovu pálenou, sovici sněžnou, výra velkého, supa krahujového  ad. Výčet by byl dlouhý.

Důležité je, že byly všechny informace v podání organizátorů programu podány humorně. Sokolníci dokázali děti zaujmout.

Následně si žáky vyzkoušeli. Děti dostaly možnost ukázat, zda byly pozorné, co si zapamatovaly.

Mnozí  žáci získali za odměnu barevné fotografie a možnost stát se alespoň na chvíli asistenty sokolníků v rámci programu. Výra velkého si všichni zájemci také pohladili.

Celý program včetně letových ukázek nám velmi komplikovalo počasí. Silný vítr a velké ochlazení potrápilo nejen nás, nýbrž i dravce.

Přesto jsme si naše setkání s dravci patřičně užili.

Bližší informace o dravcích, které jsme zhlédli v rámci vystoupení, naleznete pod tímto odkazem:  http://seiferos.cz/

                                                                       Za žáky 4. A Mgr. Jarmila Loudová

Cyklistický výcvik 4. A v Oslavanech

V pátek 12. dubna jsme jeli na dopravní hřiště do Oslavan. Odjezd doprovázely obavy z písemné části zkoušky a velké ochlazení. Ale nedali jsme se. Život je plný překážek a my se je musíme naučit překonávat.

Výcvik trval téměř celé dopoledne. Nejprve jsme si teorii zopakovali přímo v terénu. Počasí bylo velmi chladné, proto jsme se všichni těšili do vyhřáté učebny na zaslouženou svačinku. Zde na nás čekala také písemná zkouška. Na jejím konci byla vidina řidičského průkazu pro cyklisty. Téměř všichni jsme teorii zvládli, i když někteří jen „s odřenýma ušima“.

Nejobtížnější byla praktická část – jízda na kole. Jezdit podle dopravních předpisů, sledovat značky a semafory nebylo vůbec snadné. Na dopravním hřišti jsme se pěkně zapotili. V běžném provozu bude situace ještě mnohem horší, je to zapotřebí.

Dívky absolvovaly nejprve jízdu na kole na dopravním hřišti, chlapci plnili jízdu zručnosti. Navzájem jsme se následně vyměnili. Pár žáků bohužel praktickou zkoušku nezvládlo. Dostali šanci si pro řidičské oprávnění přijet v náhradním termínu, kdy se v rámci víkendů otvírá dopravní hřiště i široké veřejnosti.

Závěrečná zkouška dětem přiblížila, v čem se potřebují zlepšit. Motivovala je k větší obezřetnosti a respektu v dopravě.

Jsme rádi, že jsme výcvik zvládli bez úrazu. Poděkování patří všem, kteří se na akci podílejí – lektorkám dopravního výcviku i organizátorovi programu –  Ministerstvu dopravy ČR. Tyto akce mají velký význam pro ochranu zdraví nás všech.

Těšíme se na shledání na silnicích a cyklostezkách.

Za kolektiv dětí  4.A  Mgr. Jarmila Loudová

Na kole jarní přírodou, 4.A

Na kole jarní přírodou

Jakmile se oteplilo, ulice naplno ožily. Zaplnily se smějícími se dětmi. Můžeme je vidět při klasických dětských hrách a vracejí se k tradičním sportům. Jedním z nich je cyklistika.

V těsné blízkosti školy máme obchod s koly. O to více se nám denně tento druh sportu připomíná.

Ve 4. ročníku je součástí výuky jízda na kole, vyrážíme vždy na dopravní hřiště v Oslavanech. Výuka v terénu se skládá ze dvou částí – praktické jízdy i teoretické zkoušky. Abychom se lépe na náš vstup na silnici připravili, namalovali jsme si cyklisty zasazené do barevného pozadí.

V rámci hodiny jsme nezapomněli  na některá videa od BESIPU. Pro cyklisty jsou dnes k dispozici desítky preventivních krátkých filmů  – důležitou připomínkou je i základní povinná výbava. Neopomněli jsme si v rámci hodin zopakovat i základní dopravní značky, naslouchali jsme dokonce tematické hudbě. Je neuvěřitelné, kolik písní je cyklistice věnováno.

Zda se naše celkové prožitky objevily i v našich kresbách, posuďte sami.

                                                                                                          Mgr. Jarmila Loudová

MasterChef Junior ve 4. A

Každý z nás je v posledních letech ovlivněn některou ze sérií pořadů, které jsou založeny na soutěživosti a jsou vysílány na hlavních televizních kanálech. Právě kulinářská show MasterChef nás v letošním roce zasáhla o to více, že jsme zde měli mezi soutěžícími velmi úspěšného rodilého obyvatele Ivančic- Jana Vorla.

S radostí jsme na naší škole uvítali možnost zapojit se do stejnojmenné soutěže pořádané ve spolupráci ZŠ Vl. Menšíka a jídelny.

Jakmile jsme byli osloveni, předali jsme pozvánku a informace mezi děti. Osobně jsem byla zaskočena velkým zájmem ze strany dětí ve své současné třídě. O soutěži jsme se dozvěděli s týdenním předstihem. Odvážlivce neodradili ani povinnosti, které ze soutěže vyplývaly. Sami si museli připravit veškeré suroviny, promyslet si přípravu jídla. V rámci soutěže se měly prověřovat i jejich znalosti zdravého stravování, součástí dispozic soutěže byl i poznávací test. Ani tato část, jež je odlišná od televizní verze, děti přesto nezaskočila. Nezalekly se jí.

Jak vybrat jen jeden tým? Nelehký úkol.  Žáci 2. stupně mají na naší škole vaření a paní učitelky znají jejich kuchařské schopnosti z hodin vaření. Ale na 1. stupni není vaření obvyklou aktivitou. Jak jsem tuto zapeklitou věc vyřešila?

Uspořádala jsem si vlastní třídní kolo této soutěže. Technika mi umožnila děti přivítat prostřednictvím originálních hlasů odborných kuchařů z jednotlivých kol televizní soutěže. Nechyběla ani dynamická znělka tohoto pořadu.

Žáci si vytvořili vlastní tříčlenné soutěžní týmy. Společně měli jen jediný den na zvolení strategie a promyšlení, jak zaujmout všechny hodnotící žáky i učitele. Měli připravit zdravou studenou kuchyni v takové formě, aby prokázali svou kreativitu a přitom zaujali mlsné jazýčky všech svých spolužáků, pana ředitele, vyučujících i paní asistentky.

Přinesla jsem z domu zástěrky pro jednotlivé týmy v odlišných barvách, drobné květinové dekorace, ubrusy. Barvy si týmy předem vylosovaly. Z domu si vše ostatní  donesli sami žáci.

Servírovalo se z bezpečnostních důvodů zejména na ozdobných ubrouscích, plastových tácech, ale jeden z týmů si přinesl i klasické vysoké sklenice na stopce.

Každý tým svou práci prezentoval ostatním. Seznámili nás s využitými ingrediencemi a stručně s postupem přípravy. Děvčata z jednotlivých týmů se stala hosteskami a roznesla nám připravené kulinářské lahůdky přímo ke stolům. Připadali jsme si stejně jako sportovci, pro které nedávno v soutěži soutěžící vařili.

Hlasovali všichni kromě soutěžících. Nebylo to snadné. Náš červený tým měl připraven ovocný sen – směs ovoce a zakysané smetany. Místo cukru volili agávový sirup. Jídlo bylo velmi chutné. Připravená směs měla jedinou nevýhodu- neměla tak skvělou estetickou stránku. Prezentace kuchařek však byla výjimečná. Měly pro nás ozdobné lístečky s ingrediencemi dokonce v písemné podobě. Nechybělo i jeho  výtvarné zpracování s připojením přání dobré chuti.

Modrý tým si připravil kanapky s vaječnou pomazánkou a pažitkou. Doplnil je o produkty motivované zvířecími motivy ze zeleniny i ovoce. Zeleninové housenky byly vytvořeny z mozzarellových kuliček a cherry rajčátek, z ovoce udělali žáci želvičky. Jejich tělo vyrobili z kiwi, nožičky a hlavičku tvořily kuličky vinné révy. Originalita zpracování byla opravdu jedinečná.

Žlutý tým byl originální v rámci provedení. Zvolili opečenou houstičku, plněná vejce, vše na talíři dozdobili uzeninou a směsicí nakrájené zeleniny. Rovněž pastva pro oči. Bohužel podcenili množství strávníků, což neumožnilo všem porotcům posoudit celkovou chuť a vyváženost pokrmu. Opět se jednalo o skvělou práci.

Všichni chtěli zvítězit. Ale i u nás mohl vyhrát jen jeden tým. Žáci odevzdávali lístečky v barvách svých favoritů, hlasy se sečetly. Bylo dobojováno. Zvítězil tým červených. V očích ostatních se objevily i slzičky, ale snažili jsme se všechny povzbudit.

Připravila jsem všem sladkou odměnu – balíček bonbonů. Soutěžící si vyslechli slavnostní skladbu pro vítěze. Opět jsem využila odborníka na slovo vzatého – kapelu Queen . Píseň We are the champions byla v remixové verzi vzpruhou po všechny. Sama za sebe musím říci, že mě všechny děti velmi překvapily.

Na porotě- dětech- bylo vidět, jak se jim zpestření výuky líbilo. Kochaly se očima,  pohlazení do bříška následovalo vzápětí.

Všem soutěžícím jsem připravila pamětní listy, dostali písemnou pochvalu, vítězům jsem vyhotovila diplomy a zakoupila jsem jim drobné odměny- jednalo se o  věci neodmyslitelně patřící k servírování. Každý člen vítězného týmu získal hrneček a květinu, jimiž si může ozdobit stůl při servírování svých jídel.

Jak se postupujícím dětem podaří zvládnout stres přímo v soutěži v jídelně, netušíme. Není důležité, zda zvítězí. Získají nové cenné zkušenosti do života a ty jsou pro ně tou nejlepší odměnou.

Děkujeme organizátorům za uspořádání této akce. Našim žákům za reprezentaci naší školy.

Všem dětem přejeme, aby u vaření vytrvaly, nenechaly se odradit případným neúspěchem. Vítězi jsou všichni, kteří vaří s láskou, s radostí.

                                                           Mgr. Jarmila Loudová a soutěžící ze 4.A

 

 

 

Mini abeceda peněz aneb jak se nebát světa financí, 4.A

V letošním roce jsme začali spolupracovat s Českou spořitelnou a začlenili jsme se do programu ABECEDA PENĚZ. Jeho cílem je, aby děti lépe rozuměly, jak fungují peníze, byly lépe připraveny na dospělost. Orientovat se ve světě financí je dnes nezbytností pro každého člověka. Česká spořitelna touto formou podpořila  rozvoj finanční gramotnosti žáků na našich školách. A my jsme rádi, že se můžeme také zapojit.

Žáci 4. ročníků na naší škole byli nejprve proškoleni v rámci svých tříd lektory z řad zaměstnanců banky. Bankéřky měly pro děti zajímavou prezentaci, kde jim soutěživou formou přiblížily základní pojmy ze světa financí. Žáci soutěžili ve čtyřech týmech.

Následně jsme se všichni vydali přímo do místní pobočky České spořitelny. Co všechno jsme zde zažili?

Žáci si prakticky vyzkoušeli výběr z bankomatu, prohlédli si bankovky v různých měnách. Poznávali v praxi ochranné známky na našich bankovkách. Dostali se k trezoru, kde měli pro tento den vlastní bezpečnostní schránku. V ní měli uschovanou odměnu.

Počítali bankovky a mince různých hodnot  ručně i  pomocí přístrojů. Největším zážitkem pro děti bylo, že viděly a měly v rukách 500 000 Kč v pětitisícových bankovkách.Jejich odhad, o jak velký svazek bankovek se bude jednat, vůbec neodpovídal reálu. Všichni zaměstnanci banky byli velmi milí. Dětem se věnovali naplno. Všichni jsme se odnesli jedinečné zážitky. Děkujeme.

Po návratu do školy jsme byli plni krásných dojmů. Na prožité aktivity jsme navázali. Žáci kreslili na téma: Co je banka? Měli namalovat první věc, která je napadla. Povídali jsme si o dojmech, žáci napsali stručně, co se jim v bance nejvíce líbilo. Na závěr dostali nelehkou otázku: Co byste si koupili, kdybyste se nemuseli ohlížet na peníze?

Mezi materiálními věcmi se nejčastěji objevovaly sportovní vozy, vily, zlato, luxusní oblečení, ale mnozí byli skromnější. Vystačili by si s plyšovými a živými zvířátky. Překvapující  a potěšující pro mě byla tato odpověď: Finance bych použila na vzdělání.

V projektu nyní budeme pokračovat zejména v hodinách matematiky. Čeká nás plnění řady úkolů, které s nově osvojenými vědomostmi souvisejí. V praktickém životě je budeme brzy užívat, je třeba si je dostatečně upevnit.

Po splnění všech zadaných úloh pro nás mají naše lektorky ještě závěrečnou odměnu. Samozřejmě se na ni těšíme. Největší odměnou jsou však pro nás nově získané dovednosti.

                                                                                  Mgr. Jarmila Loudová

 

 

Jarní květiny, 4. A

Čas neúprosně pádí. Sotva jsme se rozloučili se zimou a uvítali jaro, sluníčko začalo krásně hřát. Příroda nám předvádí svoje umění v plné kráse. Srdíčko plesá nad pohledem do předzahrádek domů.

Chodbu u třídy obměňujeme pravidelně. Záhonek plný jarních květin už nám “ kvete“ po celé délce. Kreslili jsme suchým pastelem, kombinovali jsme kresbu s malbou květináčů vodovými barvami.

Jarní dekorace nám vždy při příchodu do školy navodí dobrou náladu, a tak pracujeme s maximálním úsilím. Rádi se obklopujeme pěknými věcmi.

Květiny jsou jako živé, jen přivonět. Vykvetly nám  nejen pod rukama, ale také v našich srdcích.

Jarmila Loudová a děti ze 4. A

Lesní skřítci

 

Úryvek v učebnici českého jazyka nás motivoval k napsání popisu fantazijních obyvatel lesa – lesních skřítků. Dali jsme plně prostor naší kreativitě.

Skřítci se liší stavbou těla, vnějším vzhledem i vlastnostmi.  Mají společnou jedinou věc – lesu pomáhají a zajišťují mu ochranu před nevítanými hosty.

Seznamte se s některými z nich prostřednictvím fotografií vybraných slohových prací. Pro lepší představivost je jejich součástí i kresba jednotlivých lesních postav.

                                                                                                          Mgr. Jarmila Loudová

Lesní skřítci 039 Lesní skřítci 038 Lesní skřítci 037 Lesní skřítci 036 Lesní skřítci 035 Lesní skřítci 034 Lesní skřítci 033 Lesní skřítci 032 Lesní skřítci 031 Lesní skřítci 030 Lesní skřítci 029 Lesní skřítci 028 Lesní skřítci 027 Lesní skřítci 026 Lesní skřítci 025 Lesní skřítci 024 Lesní skřítci 023 Lesní skřítci 022 Lesní skřítci 021 Lesní skřítci 020 Lesní skřítci 013 Lesní skřítci 012 Lesní skřítci 011 Lesní skřítci 010 Lesní skřítci 009 Lesní skřítci 008 Lesní skřítci 007 Lesní skřítci 006 Lesní skřítci 005 Lesní skřítci 004 Lesní skřítci 003 Lesní skřítci 002 Lesní skřítci 001