Archiv autora: Jarmila Loudová

Nevšední zážitky ze závěru školního roku, 4.B

Závěrečné červnové dny jsou ve školním prostředí vždy nejnáročnější. Bývá krásné počasí, ve třídách se přehřívají nejen děti, ale i učitelé. Na všech je vidět značná únava, přesto ji překonáváme s maximálním nasazením a úsilím.

Červnové dny jsou však také plné příležitostí k věcem, na které v průběhu roku v jednotlivých předmětech nebyl dostatek prostoru. Ve čtvrtém ročníku jsme v červnu propojili výlet s poznáváním. Vydali jsme se do druhého nejkrásnějšího města v České republice – historického města Olomouce. Zde jsme kromě historického centra zavítali i do ZOO a proskotačili jsme se v lanovém centru. Propojili jsme tak naše vědomosti z vlastivědy, přírodovědy a tělesné výchovy. Poznali jsme nové krajské město. Nádherné počasí umocnilo naše pocity, jak krásně je v Čechách.

Zanedlouho po výletu jsme se vydali i na toulky historií Ivančic. Prošli jsme kromě Palackého náměstí i okolní uličky, které jsou spjaté s významnými osobnostmi, historií královského města i působností Jednoty bratrské ve městě. Pozorně jsme se věnovali jednotlivým domům, jež jsou dokladem různých architektonických slohů. Co by to bylo za vycházku bez možnosti osvěžit se zmrzlinkou v cukrárně? Ani tato „svačinka“ v podobě ledového osvěžení nám nebyla odepřena.

Po návratu do třídy jsme se rozdělili do skupin a snažili jsme se v připravené soutěži dokázat, že jsme byli pozornými posluchači naší průvodkyně a paní učitelky v jedné osobě.

Tím však jedinečné chvilky závěru roku zdaleka nekončily. Každou volnou chvilku oddechu ve třídě nám paní učitelka denně zpestřovala promítáním kreslených naučných pověstí, dívali jsme také na zfilmované podoby literárních děl, jejichž ukázky jsme měli v čítance. Na velké obrazovce interaktivní tabule s našimi kamarády kolem sebe, to je zážitek mnohonásobně lepší než doma. Přesvědčili jsme se, že filmové zpracování se vždy v některých věcech liší od knižních podob příběhů, a proto stojí za to, si knihy také pročíst. Mají své kouzlo, ukrývají některé detaily, které ve filmu nejsou uvedeny, určité části příběhů jsou zcela pozměněny.

Naše paní učitelka je opravdu kreativní, a tak využila i nečekané bouřky a krátkého výpadku elektřiny. I takové chvilky nám poskytly jedinečné zážitky. Tvořili jsme si navzájem strašidelné historky, ty umocnily tajemnou atmosféru a ke chvílím nepříznivého počasí patří. O to více jsme se cítili ve škole v bezpečí, i když jsme se nemohli choulit pod peřinou v teple domova. Měli jsme totiž kolem sebe své kamarády – spolužáky a paní učitelku – všechny,

s nimiž již několik let tvoříme jednu velkou školní „rodinku“. Na to jsme navázali opakováním zásad chování při mimořádných událostech, čeho se vyvarovat při bouřkách, vichřicích. Zopakovali jsme si pravidla první pomoci. To vše může v rámci improvizace vést k propojení školního života s reálnými situacemi. Okny třídy mezitím prosvitlo slunce a my jsme mohli pokračovat ve výuce dál. I tyto situace nám umožňuje závěr roku ve volnějším režimu opakování v rámci jednotlivých hodin.

19.června jsme měli „DEN NARUBY“. Předem jsme se společně s paní učitelkou domluvili na vzájemné výměně rolí. My žáci v roli učitele, paní učitelka jako přihlížející a případně koordinující osoba, ochotná nám kdykoli pomoci, bude-li to zapotřebí. Každou hodinu vedli dva žáci – střídali se, aby pro ně nebylo vedení hodiny tak náročné. Postavit se před tabuli a tolik diváků- pozorných posluchačů – není vůbec jednoduché. S dostatečným předstihem jsme si vysvětlili, jak má každá odučená hodina vypadat. Kladla jsem jim na srdce, aby neopomněli na pochvalu, zařazení her určených k oddechu i upevnění vědomostí a zlepšení pozornosti, na střídání jednotlivých aktivit. Vedoucí žáci mohli užívat mé interaktivní hry na stránkách naší třídy. Předem jsme si prošli, jak bude jejich hodina probíhat. Poradila jsem jim vhodné časové rozvržení, zapůjčila jsem jim potřebné pomůcky pro průběh hodiny. Byla jsem v roli vedoucího pedagoga pro začínajícího učitele. Ačkoli žáci nemají žádné odborné pedagogické vzdělání, bylo vidět, že mnohé věci z mých hodin skvěle okoukali a dokázali v rámci svých schopností převzít odpovědnost učitelské profese. Procvičili si schopnost komunikace, improvizace, protože nikdy nelze odhadnout přesnou reakci žáků – v tomto případě i spolužáků v lavicích. Pochopili, jak významná a nelehká je práce pedagoga. Dostali tak zároveň vklad do budoucího života. Předala jsem jim hravou formou a vlastním prožitkem pocit porozumění, zodpovědnosti za druhé. Naučili se více si vážit  učitelské profese, která bohužel během let ztratila svou prestiž. Samozřejmě nechyběla ani odměna za dobře vykonanou práci.

Byla jsem překvapená, jak zodpovědně se žáci na zvolené hodiny připravili, byla jsem na ně pyšná. Zkuste i vy doma předat dětem například chod domácnosti na jeden celý den se všemi povinnostmi, které mají rodiče. Dočkali byste se jedinečných chvil, jaké jsme prožili my.

Mgr. Jarmila Loudová  a žáci 4.B

 

Rybníček s lekníny, 4.B

Hladina vody nás v horkých dnech dokáže příjemně ochladit. V přírodě se v okolí vod objevují specifické druhy živočichů i rostlin. V rámci souhrnného opakování jsme se v hodinách přírodovědy vrátili i do ekosystému vod.

V praktických činnostech jsme si z papíru vyrobili vlastní rybník. Hladinu jsme pokryli lekníny. Poskládali jsme si také žabku, kterou jsme k leknínům vhodně zakomponovali. Jak se nám práce podařila, je patrné z fotografií.

                                                                                               Mgr. Jarmila Loudová

 

Jak se nám žije v Ivančicích, 4.B

Pod tímto názvem v letošním roce pořádá výtvarnou a literární soutěž SVČ v Ivančicích. Rozhodli jsme se, že se pokusíme nakreslit obrázky, na nichž zachytíme aktivity, které nám naše město umožňuje.

Děti měly zcela volné ruce. Mohly si zvolit jakékoli výtvarné pomůcky. Jejich kresba a malba mi poskytla výstižný popis trávení jejich volného času. Přiblížila mi oblíbené aktivity  dětí s jejich rodinou.

Většina obrázků byla zasazená do okolí cyklostezky směřující na Oslavany. Když si obrázky pozorně prohlédnete, zjistíte, jak detailně tato místa žáci znají. Pro mě je to radostná zpráva. Sláva! Tráví svůj život aktivně, sportem a pohybem.

Přesto se na některých obrázcích objevilo i malebné historické centrum města, kde se společně často setkáváme nejen při různých slavnostních příležitostech.

Všechny práce vyznívají pozitivně, jsou plné života a radosti. Myslím si, že vystihují, jak dobře se nám v našem malebném městečku žije.

                                                                       Mgr. Jarmila Loudová a žáci  4. B

 

 

Sluneční mozaika, 4.B

V praktických činnostech pracujeme často s papírem. Tvořili jsme z něho v posledních několika hodinách mozaiku slunce, na jehož pozadí byla jasná obloha. Většinou si děti oživily obrázek sluníčka přidáním očí, úst i nosu – vdechly mu tak lidskou tvář.

K tvorbě obrázku byla zapotřebí velká trpělivost. Žáci papír trhali na drobné kousíčky. Někteří vydrželi až do konce a měli jednotlivé dílky velmi detailně propracované. Tyto mozaiky působí samozřejmě nejlépe – téměř profesionálně. Všichni jsme se u práce pořádně zapotili. Odměnou nám byl pěkný výsledný efekt a závěrečné proměnění naší práce v užitkovou věc.

Obrázek se na závěr zalaminoval, a tak se proměnil v podložku pod hrníčky a skleničky na stůl. Udělá jistě radost našim nejbližším v domácnostech.

Letošní školní rok se pomalu chýlí ke konci a bude také pěknou vzpomínkou na slunečné dny na konci května ve 4. ročníku.

Snad bude sluníčko se stejnou intenzitou zářit a hřát po celé prázdniny. Už jsou na dosah.

                                                                                                   Mgr. Jarmila Loudová a žáci 4. B

Vtipné historické inzeráty, 4.B

Ve slohu jsme pohráli se znalostmi z hodin vlastivědy, tvořili jsme vtipné historické inzeráty. Neobsahovaly všechny údaje, které bychom měli v inzerátu uvádět. Sloužily spíše jako hádanky. Žáci se snažili přijít na to, kdo z historických osobností by mohl být jejich autorem. Ačkoli se mnohé děti zprvu úkolu zalekly, výsledek byl nakonec překvapivý. Všichni jsme se pobavili, navíc jsme si zopakovali vlastivědné učivo. Snad se zasmějete i vy. Poznáte jednotlivé historické osobnosti?

                                                                                                            Mgr. Jarmila Loudová

 

Ukázky z tvorby žáků:

 

Koupím tunu hlíny.

Zn. Stavím GOLEMA.     (rabín Löw)   Zuzana Součková

 

Vyměním sošku VĚSTONICKÉ VENUŠE za kůži z mamuta.

Zn. Domácí výroba.                       (pravěký lovec)

Zuzana Součková

 

Hledám pevné vozy.

Zn. Chci bít křižáky.                     (řadový husita i hejtman – např. Jan Žižka z Trocnova)

Štěpán Novák

Vyměním korunu za pořádnou zbraň vhodnou k boji.

Zn. Já z boje neutíkám.                 ( Jan Lucemburský)

Štěpán Novák

Hledám ženu pradlenu, ne žádnou fiflenu.

Zn. Jen mladou.                        (kníže Oldřich)                                

Zuzana Konečná

Koupím novou sekyrku, spěchá.

Zn. Poprava 27 českých pánů ji nejen ztupila.                     ( Ferdinand II. Habsburský)

Michal Došek

 

Hledám materiál na stavbu špitálu pro chudé. Nabídněte za odvoz.

Zn. Jsem dobrá duše.                                                                ( sv. Anežka)

Leona Adamová

 

Koupím plnokrevného kladrubského hřebce a jezdecké boty.

Zn. Budou ozdobou prezidenta.                   (T.G. Masaryk)

Adéla Homolková

 

Hledám silné a statečné vojáky.

Zn. Bitva na MORAVSKÉM POLI je na spadnutí.   (Přemysl Otakar II.)

Jana Jakobová

Ovce na louce, 4.B

V hodině výtvarné výchovy jsme tentokrát chtěli vyzkoušet jednoduchou variantu tisku. Vytvořili jsme si k tomuto účelu z kartonu a vlny originální razítko pro tvorbu podkladu – travnaté plochy. K nátěru razítek jsme užívali temperové barvy.

Na louku jsme umístili „přírodní sekačky trávy“ – ovce. Práce propojovala učivo s přírodovědou, kde nyní opakujeme hospodářská zvířata.

Žáci si nakreslili také drobné květy, plasticky je do trávy vlepili.

Ve výtvarné výchově rádi experimentujeme, poznáváme nové způsoby využití odpadových materiálů. Snažíme se recyklovat a opakovaně využívat mnoho věcí, které by v naší domácnosti skončily mezi odpadem.

Nahlédněte prostřednictvím fotografií na naši pastvinu.

Mgr. Jarmila Loudová a žáci 4.B

 

Dárečky pro maminky, 4.B

14. května oslavíme se svými maminkami DEN MATEK. Tomuto svátku patří druhá květnová neděle. V praktických činnostech jsme vyráběli dárečky pro maminky již od října. Nejdéle nám trvalo vyšívání. Někteří měli práci hotovou již před Vánocemi, jiní ještě na počátku května bojovali s prvním předkresleným obrázkem na malé ozdobné dečce. Také jsme vyráběli vázičky, skládali jsme do nich květy rudých růží a neopomněli jsme ani na přáníčko.

Ačkoli nám příprava této akce zabrala mnoho času i sil, nelitujeme jediné minuty. Je to pro naše maminky, které nám daly život. Věnují nám svou péči, ochraňují nás a vzorně se o nás starají. Děkujeme.

                                                                                 Mgr. Jarmila Loudová a žáci 4. B

 

 

Cyklistický výcvik 4.B v Oslavanech

Ve středu 26.dubna jsme jeli na dopravní hřiště do Oslavan. Odjezd doprovázely obavy z nepříznivé předpovědi počasí. Ranní obloha byla zatažená. Schylovalo se k dešti. Cestovali jsme jako obvykle klasickou autobusovou linkou, výcvik trval téměř celé dopoledne.

Nejprve jsme se rozdělili. Dívky plnily jízdu zručnosti, chlapci absolvovali jízdu na kole na dopravním hřišti. Po svačince jsme se navzájem vyměnili.

Počasí si s námi pohrávalo. Bylo mrazivé, foukal studený vítr, občas se objevila drobná přeháňka. Nic z toho nás neodradilo. Průběžně jsme se chodili zahřát do vyhrazené učebny.

V učebně jsme si poté společně zopakovali teorii. Následovala písemná zkouška. Na jejím konci byla vidina řidičského průkazu pro cyklisty. Téměř všichni jsme teorii zvládli, i když někteří jen „s odřenýma ušima“.

Nejobtížnější byla praktická část – jízda na kole. Jezdit podle dopravních předpisů, sledovat značky a semafory nebylo vůbec snadné. Na dopravním hřišti jsme se pěkně zapotili, ale bylo to zapotřebí. Nyní se budeme cítit na kole bezpečněji.

Téměř všichni nasbírali nějaké trestné body. Závěrečná zkouška dětem přiblížila, v čem se potřebují zlepšit. Motivovala je k větší obezřetnosti a respektu v dopravě.

Jsme rádi, že se nakonec umoudřilo počasí a výcvik jsme zvládli bez úrazu. Poděkování patří všem, kteří se na akci podílejí – lektorkám dopravního výcviku i organizátorovi programu – Ministerstvu dopravy ČR. Tyto akce mají velký význam pro ochranu zdraví nás všech.

Těšíme se na shledání na silnicích a cyklostezkách.

 

Za kolektiv dětí 4. B Mgr. Jarmila Loudová

DEN ZEMĚ, 4.B

22. dubna se slaví v celém světě DEN ZEMĚ. Země je naším domovem. Jsme si vědomi, že po ní  denně chodíme, využíváme její bohatství. Je k nám velmi štědrá, bohužel jí její lásku stejnou měrou neoplácíme.

Jsme součástí přírody a DEN ZEMĚ nelze opomenout. Je třeba ho prožít ve volné přírodě.

Svátek Země jsme oslavili s předstihem již 20. dubna.

Připravila jsem dětem stanoviště na pozemku školy s hravými úkoly. Ráno bylo velmi chladné, proto jsme do přírody vyrazili až kolem poledne.

Žáci spolupracovali ve skupinách. Nejprve si rozlosovali barvy, podle nich vytvořili skupiny. Následně museli objevit 24 karet s otázkami, které propojovaly jejich dosavadní znalosti o přírodě. Jednalo se o otázky z oblasti živočišné i rostlinné říše. Na zvládnutí úkolu měli

45 minut. Užívali jsme si možnost pohybu na čerstvém vzduchu, výuku mimo prostor třídy.

I to patří do hodin přírodovědy.

Důležité není, zda jsme zvládli všechny úkoly bez chybiček, ale naše plné nasazení a čas, po který jsme byli blíže propojeni s matičkou Zemí.

V loňském roce nás hýčkalo slunné počasí. Letos jsme poznali, že větru a dešti neumíme poručit. I když lidstvo dokázalo překonat mnoho úskalí, počasí ovládat neumíme.

Po cestě zpět do budovy školy jsme neopomněli vysbírat vše, co do volné přírody nepatří. Na to, abychom byli všímaví vůči svému okolí, není potřeba velkého úsilí. I drobnosti umožní zachovat krásnou a čistou přírodu.

Milá Země, máme tě velmi rádi.

                                                                       Mgr. Jarmila Loudová a žáci 4.B

 

Vázičky s květinami, 4.B

Za okny se krásné jarní počasí proměnilo v chladné a deštivé. Zvykli jsme si na hřejivé dny, stýská se nám po nich. Přestože je za okny sychravé počasí, nepozbyli jsme jarní náladu. Ve výtvarné výchově jsme propojili kresbu tuší a stínování suchými pastely. I když jsou květiny nejkrásnější přímo na záhoncích v zahradách, umístili jsme je do váziček. Každá vázička měla jiný tvar, byla zdobena odlišnými prvky. Ke kresbě jsme užívali tuš. Květy jsme ladili do svých oblíbených barev. Výhodou těchto květů je, že neuvadnou. Ale kráse a půvabu opravdových květin se nemohou vyrovnat.

                                                                       Mgr. Jarmila Loudová