malba v plenéru (9)

Krajinou od romantismu k impresionismu – 8. ročník

S žáky 8. ročníku jsme „putovali“ krajinou a porovnávali jsme přitom dvě různá pojetí krajiny 19. století: romantický zámecký park koncipovaný jako krajina s uměle instalovanými romantickými prvky a krajina jako dojem, imprese, jak ji vnímali ve 2. polovině francouzští malíři – impresionisté.
Nejprve zkusili zakreslit romantické prvky do mapy zámecké zahrady – parku, jako například altán, vodopád, ptačí voliéru, jezírko či hradbu, tedy prvky vesměs uměle vytvořené jen za účelem navození tzv. romantického dojmu.
Pak jsme přešli k období impresionismu v 2. polovině 19. století a k jeho hlavnímu představiteli Claudu Monetovi, podle jehož obrazu Impression (Dojem) byl celý tento malířský směr nazván. Na rozdíl od předchozích malířů byl pro impresionisty důležitý okamžik, který právě prožívali a kvůli kterému bylo zapotřebí vystoupit z ateliéru do tzv. plenéru, tedy do volné krajiny a malovat přímo tam. Bez černé barvy, jen barevnými ploškami, bez jasných kontur.
Zahráli jsme si hru se zapamatováním barev a kompozice obrazu – po krátkém pozorování reprodukce obrazu Clauda Moneta zkusili žáci rychlou technikou akvarelu zaznamenat, co si z obrazu zapamatovali. Potom se k reprodukci vrátili a snažili se najít co nejvíce barevných odstínů a namíchat je z temper – vytvořili z nich barevné palety.
Nakonec jsme po vzoru impresionistů vyrazili přimo do přírody, neboli do plenéru a malovali své dojmy z krajiny, k tvorbě jsme použili suché pastely, které umožňují roztíráním a mícháním přiblížit se onomu impresionistickému vidění světa.