p1090923

Po stopách cestovatele… ve výtvarce v 8.ročníku

V téměř celém prvním pololetí jsme se ve výtvarce s žáky 8. ročníku společně vypravili na cesty. Cestovali jsme po zeměkouli i v čase, inspirováni českým cestovatelem Alberto Vojtěchem Fričem i událostmi naší současnosti.
Nejprve jsme si plánovali cestu nad mapami různých světadílů a promítli na ně siluety postav – cestovatelů: někteří se nad světem vznášeli v tiché meditaci, jiní společně o cestě diskutovali, další světem proplouvali, jiní se pouštěli do cestování „po hlavě“. Na staré vyřazené mapy malovali žáci svoje siluety či jejich části a barevně je charakterizovali.
Jako symbolické vyjádření toho, že člověk zanechává po sobě na světě svou stopu, ať už dobrou nebo špatnou, pozorovali jsme vlastní stíny, které tělo vrhalo ve slunečním svitu na zem. Siluety žáci obkreslovali křídou na zemi a pak zmenšenou verzi zakreslovali tuší na papír.
A pak jsme vyrazili vstříc dobrodružství, jako A.V. Frič, do Jižní Ameriky. A stejně jako on, nechali jsme se fascinovat domorodým dávným uměním. Vzory, ornamenty, barvy, to vše v kombinaci s vnímáním krásy těla. A tehdy jsme využili časového oblouku a připomněli si nedávnou letní olympiádu v Brazílii. Zaměřeni na lidskou postavu v pohybu věnovali jsme se olympijským piktogramům neboli jednoduchým zobrazením symbolizujícím různé sportovní disciplíny. Žáci měli za úkol propojit současný piktogram s ornamenty a barvami jihoamerických indiánů, a tak vznikly série barevných olympijských piktogramů a z nich vycházejících linorytů.
Mezi indiány Jižní Ameriky jsme zůstali i u další práce, která měla připomenout rituální a šamanské obřady. Takovým obřadem v dnešní době může být i tanec. A tak jsme tančili. Ne kolem ohně, ale s hudbou. Postavu v zastavujícím se pohybu žáci zakreslovali rychlými tahy rudkou, v různých fázích.
A pak jsme se zase vrátili do džungle a od celkové postavy jsme se zaměřili na detail, tedy na část figury, hlavu. Seznámili jsme se s další cestovatelskou legendou, kterým byl filozof a antropolog Claude Lévi-Strauss, a prohlédli jsme si jeho záznamy-kresby obličejových vzorů tetování jihoamerických indiánů. Žáci pak zkusili navrhnout ornamentální zdobení obličeje, ve zvětšené podobě na formát A2.
Nakonec jsme celou sérii prací vystavili u příležitosti Dne otevřených dveří naší školy a přitom vyzvali příchozí návštěvníky, aby se zapojili do našeho projektu: na volné archy papíru mohli namalovat svůj kousek džungle. Malí i velcí malovali různé motivy – palmy, zvířata, ptáky, slunce, každý podle svých představ a možností. Z množsvtí motivů jsme pak poskládali džungli jako „puzzle“.