P1080372

Je libo čaj? (7.roč.)

Je libo čaj?

Čínské písmo je prý jako rozsypaný čaj…

Tak začala práce na novém tématu v 7. ročníku, vlastně začalo to pitím čaje a diskusí o něm: kdo pije čaj, jakému druhu dává přednost, sladí-li či nesladí, s mlékem nebo bez mléka, případně s citrónem. U dětí vítězil čaj sáčkovaný. Já jsem jim však přinesla ukázat čaj lístkový, čínský. Většina ho viděla poprvé, a tak jsme si vysvětlili, jaký je rozdíl mezi černým a zeleným čajem, jak se čaj připravuje a jak se pije, co je to čajový obřad…
A pak nastala fáze experimentální – čaj není jen pochutina, ale může se stát i výtvarným prostředkem, neboť zanechává zajímavé barevné skvrny. Připravili jsme si různě koncentrované čaje zelené a černé a žáci zkoušeli rozléváním po papíře vytvořit různě barevné a tvarované skvrny.
Pak jsem žákům nasypala na papír několik čajových lístků, které utvořily náhodné seskupení připomínající čínské písmo. Shlédli jsme krátké video o čínské kaligrafii a žáci pak zkusili pomocí štětce a tuše zvětšit tvary čajových lístků na barevný podklad, vznikly tak obrazce podobné kaligrafickému záznamu.
S čínským čajovým obřadem souvisí samozřejmě čajová souprava – konvička a misky na čaj: misku si žáci vymodelovali z keramické hlíny a doplnili návrhem konvičky v kresbě pastelkami.