MasterChef Junior ve 4. A

Každý z nás je v posledních letech ovlivněn některou ze sérií pořadů, které jsou založeny na soutěživosti a jsou vysílány na hlavních televizních kanálech. Právě kulinářská show MasterChef nás v letošním roce zasáhla o to více, že jsme zde měli mezi soutěžícími velmi úspěšného rodilého obyvatele Ivančic- Jana Vorla.

S radostí jsme na naší škole uvítali možnost zapojit se do stejnojmenné soutěže pořádané ve spolupráci ZŠ Vl. Menšíka a jídelny.

Jakmile jsme byli osloveni, předali jsme pozvánku a informace mezi děti. Osobně jsem byla zaskočena velkým zájmem ze strany dětí ve své současné třídě. O soutěži jsme se dozvěděli s týdenním předstihem. Odvážlivce neodradili ani povinnosti, které ze soutěže vyplývaly. Sami si museli připravit veškeré suroviny, promyslet si přípravu jídla. V rámci soutěže se měly prověřovat i jejich znalosti zdravého stravování, součástí dispozic soutěže byl i poznávací test. Ani tato část, jež je odlišná od televizní verze, děti přesto nezaskočila. Nezalekly se jí.

Jak vybrat jen jeden tým? Nelehký úkol.  Žáci 2. stupně mají na naší škole vaření a paní učitelky znají jejich kuchařské schopnosti z hodin vaření. Ale na 1. stupni není vaření obvyklou aktivitou. Jak jsem tuto zapeklitou věc vyřešila?

Uspořádala jsem si vlastní třídní kolo této soutěže. Technika mi umožnila děti přivítat prostřednictvím originálních hlasů odborných kuchařů z jednotlivých kol televizní soutěže. Nechyběla ani dynamická znělka tohoto pořadu.

Žáci si vytvořili vlastní tříčlenné soutěžní týmy. Společně měli jen jediný den na zvolení strategie a promyšlení, jak zaujmout všechny hodnotící žáky i učitele. Měli připravit zdravou studenou kuchyni v takové formě, aby prokázali svou kreativitu a přitom zaujali mlsné jazýčky všech svých spolužáků, pana ředitele, vyučujících i paní asistentky.

Přinesla jsem z domu zástěrky pro jednotlivé týmy v odlišných barvách, drobné květinové dekorace, ubrusy. Barvy si týmy předem vylosovaly. Z domu si vše ostatní  donesli sami žáci.

Servírovalo se z bezpečnostních důvodů zejména na ozdobných ubrouscích, plastových tácech, ale jeden z týmů si přinesl i klasické vysoké sklenice na stopce.

Každý tým svou práci prezentoval ostatním. Seznámili nás s využitými ingrediencemi a stručně s postupem přípravy. Děvčata z jednotlivých týmů se stala hosteskami a roznesla nám připravené kulinářské lahůdky přímo ke stolům. Připadali jsme si stejně jako sportovci, pro které nedávno v soutěži soutěžící vařili.

Hlasovali všichni kromě soutěžících. Nebylo to snadné. Náš červený tým měl připraven ovocný sen – směs ovoce a zakysané smetany. Místo cukru volili agávový sirup. Jídlo bylo velmi chutné. Připravená směs měla jedinou nevýhodu- neměla tak skvělou estetickou stránku. Prezentace kuchařek však byla výjimečná. Měly pro nás ozdobné lístečky s ingrediencemi dokonce v písemné podobě. Nechybělo i jeho  výtvarné zpracování s připojením přání dobré chuti.

Modrý tým si připravil kanapky s vaječnou pomazánkou a pažitkou. Doplnil je o produkty motivované zvířecími motivy ze zeleniny i ovoce. Zeleninové housenky byly vytvořeny z mozzarellových kuliček a cherry rajčátek, z ovoce udělali žáci želvičky. Jejich tělo vyrobili z kiwi, nožičky a hlavičku tvořily kuličky vinné révy. Originalita zpracování byla opravdu jedinečná.

Žlutý tým byl originální v rámci provedení. Zvolili opečenou houstičku, plněná vejce, vše na talíři dozdobili uzeninou a směsicí nakrájené zeleniny. Rovněž pastva pro oči. Bohužel podcenili množství strávníků, což neumožnilo všem porotcům posoudit celkovou chuť a vyváženost pokrmu. Opět se jednalo o skvělou práci.

Všichni chtěli zvítězit. Ale i u nás mohl vyhrát jen jeden tým. Žáci odevzdávali lístečky v barvách svých favoritů, hlasy se sečetly. Bylo dobojováno. Zvítězil tým červených. V očích ostatních se objevily i slzičky, ale snažili jsme se všechny povzbudit.

Připravila jsem všem sladkou odměnu – balíček bonbonů. Soutěžící si vyslechli slavnostní skladbu pro vítěze. Opět jsem využila odborníka na slovo vzatého – kapelu Queen . Píseň We are the champions byla v remixové verzi vzpruhou po všechny. Sama za sebe musím říci, že mě všechny děti velmi překvapily.

Na porotě- dětech- bylo vidět, jak se jim zpestření výuky líbilo. Kochaly se očima,  pohlazení do bříška následovalo vzápětí.

Všem soutěžícím jsem připravila pamětní listy, dostali písemnou pochvalu, vítězům jsem vyhotovila diplomy a zakoupila jsem jim drobné odměny- jednalo se o  věci neodmyslitelně patřící k servírování. Každý člen vítězného týmu získal hrneček a květinu, jimiž si může ozdobit stůl při servírování svých jídel.

Jak se postupujícím dětem podaří zvládnout stres přímo v soutěži v jídelně, netušíme. Není důležité, zda zvítězí. Získají nové cenné zkušenosti do života a ty jsou pro ně tou nejlepší odměnou.

Děkujeme organizátorům za uspořádání této akce. Našim žákům za reprezentaci naší školy.

Všem dětem přejeme, aby u vaření vytrvaly, nenechaly se odradit případným neúspěchem. Vítězi jsou všichni, kteří vaří s láskou, s radostí.

                                                           Mgr. Jarmila Loudová a soutěžící ze 4.A