Herbář, 4.A

Denně  při cestě do školy a do práce míjíme desítky rostlin. V učivu přírodovědy jsme se několik posledních hodin věnovali základním informacím o rostlinách, a tak jsme nesměli opomenout i na jejich sběr. Jen tak jsme je mohli vnímat všemi smysly – hmatem i čichem.

Každý žák si nasbíral listy z alespoň 3 listnatých stromů, případně natrhal i byliny, které našel v trávě.

Po 14 dnech si žáci jejich nasbírané „poklady“ přinesli do třídy. Na připravené listy bílého papíru jsem je přilepila izolepou a přidala jsem k nim jednoduché popisky s názvy rostlin a určením místa nálezu. Poté jsem je zařadila do průhledných obalů. Vznikla tak přehledná kniha = soubor usušených  rostlin – herbář.

Naše etikety u jednotlivých zástupců rostlinné říše nebyly úplné – uváděli jsme vždy jen rodové a druhové názvy rostlin a místa sběrů. Víme, že bychom ve skutečném herbáři museli provést podrobnější zařazení a uvést mnohem více údajů.

Herbář nám bude  přes období zimy sloužit ke zpestření naší výuky při podrobnějším poznávání jednotlivých ekosystému naší vlasti.

Dokážete vyjmenovat alespoň 10 rostlin, které máte v těsné blízkosti vašeho domu? Pokud ne, otevřete při vaší příští cestě z domu pořádně oči a rozhlédněte se pozorněji kolem sebe. Svět je právě díky kráse přírody mnohem pestřejší a krásnější. Vnímejme ji. Ne nadarmo se říká, že je příroda krásná kniha pro ty, kdo v ní chtějí číst. Přejeme vám při četbě v ní mnoho jedinečných chvil a zážitků.

                                                                                              Mgr. Jarmila Loudová