Kdopak neumí chytat lelky?
Jsou to pilné včelky.
Létají z květu na květ,
do úlu a zpět,
úly jsou hned samý med.
Když jsme v rámci učiva prvouky probírali učivo o skupině bezobratlých živočichů, učili jsme se o nejpočetnější skupině z nich – hmyzu. Poznali jsme základní zástupce škodlivého a užitečného hmyzu. Umíme popsat základní stavbu jejich těla. Mezi nejdůležitější opylovače kvetoucích rostlin patří včely. Nejrozšířenějším druhem je včela medonosná.
Zatímco divoké včely najdeme v lesích a hnízdí obvykle v dutinách stromů, pro domácí včely staví včelaři úly. Dokážeme se podle jejich vchodů orientovat v krajině. Dnes již víme, kdo patří do včelí kolonie – královna ( matka), trubci (samečci) a také několik desítek tisíc dělnic.
Oplodněná vajíčka klade královna do buněk voskového plátu. Ten jsme malovali v hodinách výtvarné výchovy suchými pastely. Nahradili jsme tak pilné dělnice. Včelí plástev je velkou mozaikou, postavit ji není snadné. Při její kresbě jsme si procvičili i učivo geometrie. Ozdobou byla včelka.
Aby včelky nestrádaly, nakreslili jsme jim i plastické květy. Jejich okvětní lístky jsme ozdobili podle naší fantazie i dalšími opylovači – motýly, čmeláky. Dětem jsem vyschlé tělíčko čmeláka donesla jako názornou ukázku pro kresbu. Jak se nám naše kresby pláství, včel a malby květin podařily, je vidět na našich obrázcích.
Mgr. Jarmila Loudová a žáci 3. B